Redactie - 10 november 2021

Fortinet Roadshow: Wij willen partners graag een stukje bewustwording meegeven

Fortinet Roadshow: Wij willen partners graag een stukje bewustwording meegeven image

Cybersecurityincidenten zijn aan de orde van de dag en bedrijven moeten zich daar goed tegen kunnen weren. Netwerksecurityspecialist Fortinet en IT-distributeur Exclusive Networks houden dit jaar een aantal roadshows rondom dit thema en geven MKB-partners een update van de laatste ontwikkelingen in het Fortinet-portfolio. Dutch IT-Channel was onlangs aanwezig bij de roadshow in Houten en sprak daar met Channel Accountmanager Frank van der Gaarden van Fortinet en Sales Manager Fortinet Suzanne Donkers van Exclusive Networks.

Om maar meteen met de deur in huis te vallen; het aantal cybersecurityincidenten neemt in Nederland de laatste tijd flink toe. De versnelde digitalisering van het Nederlandse bedrijfsleven in alle sectoren heeft tot gevolg dat het zogenoemde aanvalsoppervlak zich flink uitbreidt.

Uitdagingen voor het Nederlandse bedrijfsleven

Dit brengt voor Nederlandse bedrijven een aantal problemen met zich mee, zo houdt Frank van der Gaarden, Channel Accountmanager bij Fortinet, de ongeveer twintig bezoekers van MKB-partners in Houten voor. Waar vroeger alleen de on-premises bedrijfnetwerkomgeving moest worden beveiligd, strekt security zich nu uit naar de rand van het netwerk, zoals diverse Internet-of-Things (IoT)-omgevingen, of zelfs naar de diverse gebruikte public cloudomgevingen. In combinatie met alle endpoints die zomaar het netwerk binnenkomen en toegang tot de netwerkinfrastructuur proberen te zoeken, maakt dat de inrichting van deze beveiliging voor bedrijven veel complexer wordt.

De bedreigingen zelf worden ook steeds geavanceerder. Van der Gaarden wijst op de verschillende recente voorbeelden van geslaagde ransomware-aanvallen die de publiciteit hebben weten te bereiken. De channel accountmanager van Fortinet raadt het publiek daarom sterk aan de ‘learned lessons’ van deze aanvallen zeer ter harte te nemen. “Organiseer een betere awareness voor phishing, zorg dat de software altijd up-to-date is, segmenteer beter je netwerk, zorg voor een 24/7-monitoring of een Security Operations Center (SOC) en maak dubbele back-ups”, zo houdt Frank van der Gaarden de aanwezige partners voor.

Oplossingen Fortinet

Fortinet levert natuurlijk voor een betere netwerksecurity zijn bekende Security Fabric; het overkoepelende security- en netwerkplatform van oplossingen en toepassingen van de specialist. Centraal middelpunt van dit fabric vormt vanzelfsprekend de FortiGate-appliance. Daarnaast bestaat het platform uit onder meer oplossingen en toepassingen als security driven networking en SD-Branche/WAN-oplossingen, maar tegenwoordig ook Zero Trust Network Access (ZTNA) en Secure Access Service Edge (SASE). Alles beheerd vanuit een centraal schaalbaar beheerplatform en continu voorzien van de ‘threath intelligence’-data die door de securityexperts van het eigen FortiLabs worden verzameld en direct naar alle Fortinet security- en netwerktools en -apparatuur wordt gepusht.

Informatie brengen naar de partners

Volgens Frank van der Gaarden is het wel belangrijk dat partners goed op de hoogte blijven van de laatste ontwikkelingen die de netwerksecurityspecialist kan bieden. “We zijn een 100 procent channel-gedreven organisatie. Dit betekent dat alle zaken die we doen via partners gaat. We vinden het daarom heel belangrijk met hen -in dit geval speciaal de MKB-partners in contact te blijven en te informeren. Vandaar dat wij, samen met Exclusive Networks, met deze roadshows nu als het ware naar hen toekomen.”

“Van onze partners horen we dat MKB-bedrijven de laatste tijd veel met security-incindenten, zoals ransomware, te maken krijgen”, voegt Sales Manager Suzanne Donkers van het Fortinet-team van IT-distributeur Exclusive Networks hieraan toe. “De vraag is hoe onze partners hun eigen klanten hierop beter kunnen attenderen en ook zelf meer awareness krijgen. We willen daarom met deze roadshows onze partners graag op weg helpen met een stukje informatie over de laatste ontwikkelingen in de markt en updates over het Fortinet-portfolio in het bijzonder. Uiteindelijk kunnen zij daarmee ook weer hun eigen klanten beter informeren over wat er speelt en daarbij de beste oplossingen en toepassingen voorstellen.”

Inhoud roadshows

De roadshows behandelen concreet een breed aantal onderwerpen. Centraal staat daarbij de al eerdergenoemde Security Fabric en natuurlijk de kern van alle Fortinet -oplossingen; de Fortigate-appliance.

Meer specifiek komen onderdelen aan bod als Security Driven Networking (SDN), het opzetten van SD-branch-verbindingen en de SD-WAN-oplossingen en -toepassingen van de netwerksecurityleverancier. De experts van Fortinet en Exclusive Networks geven ook aandacht voor de FortiExtender-toepassing die, in samenwerking met alle andere toepassingen, voor veilige verbindingen zorgt aan de rand van het netwerk en eventueel daarvoor ook extra connectiviteit naar 4G en zelfs 5G kan leveren. Een andere belangrijke oplossing die veel aandacht krijgt, is de ‘bijna onontbeerlijke’ analyticstool FortiAnalyzer.

Daarnaast geven Fortinet en Exclusive Networks ook aandacht aan moderne security-concepten en -architecturen als voor het hierboven al genoemde ZTNA en SASE. Zeker omdat deze concepten en architecturen langzamerhand de standaardnorm worden voor securitybeleid. Ook in het MKB.

Verder laten de experts zien hoe de MKB-partners of hun eindklanten deze tooling voor zichzelf of voor hun eindklanten efficiënt kunnen beheren. Daarbij wordt uitgebreid aandacht besteed aan de centrale beheerplatforms van Fortinet als FortiManager, de combinatie met FortiAnalyzer en het meer uitgebreide (cloudgebaseerde) beheerplatform FortiCloudManager voor onder meer de security-as-a-service dienstverlening FortiCloud.

Demo’s en vragen stellen

Alle onderwerpen worden verduidelijkt met hands-on demo’s die vaak op detailniveau een inzicht geven in de diverse mogelijkheden van alle Fortinet-producten en het Secure Fabric. Vanzelfsprekend is er ook veel ruimte tot het stellen van specifieke praktische vragen, waarvan de bezoekers tijdens de sessie in Houten maar al te graag gebruik van maakten.

“Je kan zeggen dat met de kern van de producten en diensten die wij in tijdens de roadshow hebben laten zien, onze partners de basishygiëne voor de security van hun eindklanten goed kunnen inregelen. Dit is waar we onze partners echt heel goed mee kunnen helpen”, zo geeft Frank van der Gaarden van Fortinet aan.

“Naast de productinformatie, hopen we dat we onze partners ook een stukje duiding en bewustwording hebben meegegeven en zij dat dit weer doorgeven hun eigen klanten”, zo besluit Suzanne Donkers.

Wil jij ook een roadshow van Fortinet en Exclusive Networks bijwonen en je laten informeren over alle mogelijkheden die de security- en netwerkspecialist kan bieden voor het weerbaarder maken van klanten tegen de laatste cybersecuritybedreigingen?

Kom dan op 11 november a.s. naar de roadshow in Eindhoven, 23 november in Oostzaan of op 25 november in Dordrecht! Inschrijven kan hier.

Lenovo Channel Campagne vierkant
Lenovo Channel Campagne liggend

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!