AI-bedrijf Freeday gaat internationaal met opening NYC office
AI-software bedrijf Freeday heeft de deuren geopend van haar nieuwe vestiging in New York. Na snelle groei van het platform met digitale medewerkers (AI assistenten) in 2021 in de Benelux volgt verdere internationalisatie in de VS. Vanuit dit nieuwe kantoor worden de sales activiteiten en customer support van Freeday in 2022 ook binnen Amerika verder uitgerold.
Momentum
Loonkosten zijn in Amerika relatief hoog en de arbeidsmarkt wordt telkens schaarser. Freeday realiseert gemiddeld voor haar Nederlandse klanten een kostenbesparing van ruim 50%. ‘The Big Resignation’ – een relatief nieuwe trend – heeft een grote groep werknemers in de VS tot gevolg die in 2021 zijn geswitcht van werkgever of zelfs hun baan opgaven voor ze een nieuwe hadden gevonden. Als reactie hierop kiezen steeds meer werkgevers ervoor om saai en repetitief werk gericht te robotiseren. Dit resulteert naast de significante besparing op medewerkerskosten ook in uitdagender werk over voor echte medewerkers.
Passende markt
Organisaties kunnen bij Freeday ‘digitale medewerkers’ (AI robots) inhuren. Deze medewerkers assisteren teams binnen het contact center, finance & accounting, HR en de IT helpdesk om repetitieve en tijdrovende acties over te nemen. “De VS leent zich vanwege haar schaal en business culture uitermate goed voor onze dienstverlening. Onze resultaat gedreven propositie wordt goed ontvangen. Na grondige marktanalyse weten we welke regio’s binnen de VS kansrijk zijn en binnen welke industrieën de meeste uitdagingen liggen”, aldus Marcus Groeneveld, co-founder van Freeday. Groei van Freeday binnen meerdere regio’s in de VS ligt op termijn voor de hand. Al wil hij hierover nog niet veel kwijt.
Eisen van klant stijgen
Waar eCommerce reuzen de nieuwe standaard zetten, wordt het telkens uitdagender om dezelfde service level neer te zetten voor veel organisaties. Digitale medewerkers kunnen tijdelijk opschalen op piekmomenten en werken vaak als first line of contact. De ‘first response time’ van een organisatie op een vraag via telefoon, mail en bijvoorbeeld Whatsapp worden zo teruggebracht naar 0. Complexe vragen worden geëscaleerd naar echte medewerkers.
Freeday is opgericht in oktober 2020 als joint venture tussen RPA boutique Ciphix en digitale accelerator Numa. Via Freeday huren organisaties digitale medewerkers in. Zoals bijvoorbeeld Jennifer. Zij ondersteunt contact centers door het eerstelijns contact over te nemen via mail, chat en telefoon. De veel voorkomende taken, vragen en interacties handelt zij direct af. De complexe vragen worden doorgezet naar de specialistische agents.
Opdrachtgevers van Freeday hoeven niet vooraf te investeren. Ze betalen een bedrag per afgehandelde ticket / taak. Een Digitale medewerker kan al binnen 2-4 weken starten binnen een nieuwe organisatie. Ook wordt de performance van teams transparant gemaakt met behulp van het Freeday Performance Dashboard en kunnen piekmomenten met behulp van digitale medewerkers beter worden opgevangen.
Los van een veel lagere kostprijs (gemiddeld 50% kostenbesparing) wordt een verbeterde klantbeleving gerealiseerd. Geen wachttijden, 24/7 beschikbaarheid en consistentie in afhandeling.