Wat is WebAR en wat zijn de voordelen?
Wereldwijd zijn er miljoenen websites beschikbaar op het internet. Gezien de huidige trend van digitalisering is het niet verwonderlijk dat bedrijven willen dat hun content in korte tijd een enorm bereik krijgen. En als dit het doel is, is een website natuurlijk een handig hulpmiddel om dat te bereiken. Maar hoe kunnen bedrijven een hogere betrokkenheid genereren en gebruikers zich verbonden laten voelen met hun website en merk?
Het wordt met de dag moeilijker om innovaties in website-ontwikkeling te brengen. Bedrijven proberen geleidelijk en consequent hun websites gebruikersvriendelijker en aantrekkelijker te maken. In wezen is een van de manieren om dit te doen het gebruik van augmented reality op het web, algemeen bekend als WebAR (Web augmented reality).
Wat is WebAR?
WebAR verwijst naar webgebaseerde augmented reality-ervaringen waarmee gebruikers AR kunnen ervaren via hun smartphones zonder een specifieke app te downloaden. Het enige dat gebruikers nodig hebben, is een aangepaste URL die in de browser wordt geopend en AR-inhoud in hun live-omgeving levert.
Kortom, gebruikers hoeven alleen een website in hun smartphonebrowser te bezoeken om van de WebAR-ervaring te genieten. Wat de verspreiding en populariteit van WebAR heeft geholpen, is de absolute eenvoud en bruikbaarheid van deze technologie. Uiteraard dankzij de alomtegenwoordigheid van smartphones in de wereld.
Gemakkelijke toegang = grote bruikbaarheid = betere betrokkenheid
Omdat gebruikers AR rechtstreeks in de browser van hun telefoon ervaren, is het veel gemakkelijker om ze te betrekken en te laten converteren. Een call-to-action tijdens de WebAR-ervaring maakt het voor gebruikers zo gemakkelijk mogelijk om zich ergens voor aan te melden, iets te boeken of zelfs een aankoop te doen.
Terwijl mensen meer vertrouwd raken met interactieve AR-ervaringen, zullen de merken geleidelijk meer gemotiveerd worden om dergelijke ervaringen aan te bieden om in contact te komen met hun publiek.
Bovendien zijn WebAR-ervaringen toegankelijker en veel gemakkelijker te ervaren dan traditionele AR-ervaringen, het maakt namelijk niet uit welke smartphone of welk besturingssysteem gebruikers hebben.
WebAR-voordelen voor bedrijven en merken
Zoals hierboven in het artikel vermeldt, kan de innovatieve technologie van WebAR gebruikers gemakkelijke toegang en grote bruikbaarheid bieden. Maar wat zijn de voordelen op het gebied van conversie, ROI en betrokkenheid voor bedrijven en merken?
Conversie is het belangrijkste voordeel. Gebruikers communiceren met de website via hun mobiele apparaat in een browser. Het introduceren van een call-to-action tijdens de ervaring (geïntegreerd met authenticatiediensten van derden, zoals inloggen met Google of Facebook) maakt conversie in een paar klikken mogelijk en verminderd risico op een afwijzing.
Betere doelgroep targeting. Dankzij geolocatie en sociale media is het eenvoudig om ervaringen te creëren voor specifieke gebruikers die zijn gericht op de leeftijd, interesses of wat ze leuk vinden op sociale media.
Meer waardevolle inzichten. Wanneer gebruikers WebAR gebruiken, is het mogelijk om met behulp van Google Analytics waardevolle informatie te verzamelen, zoals leeftijd, geslacht en geolocatie van de gebruikers die interactie hebben met de advertenties.
Geen native apps nodig. Gebruikers ervaren WebAR in hun browser en hoeven geen aparte app te installeren die ze snel zullen vergeten. Leuke weetjes: “Bijna 3 op de 10 apps worden binnen een maand van apparaten verwijderd. En 21% van de apps wordt in de eerste zes maanden maar één keer gebruikt.”
Houd de interesses van het publiek. WebAR houdt merken en bedrijven constant betrokken bij het publiek en helpt hen ook om meer klantgericht te zijn.
AR democratisering. Toegankelijkheid is een van de belangrijkste waargenomen drempels voor bedrijven die AR verkennen. Vooral voor kleine bedrijven lijkt de technologie onbereikbaar bij de gedachte aan budgettering en het ontwikkelen van een app. Dat gezegd hebbende, de huidige AR-platforms bieden veel aangepaste oplossingen, waardoor AR-adoptie ook voor kleine bedrijven (op korte termijn) binnen handbereik ligt.
Snelle implementatie verlaagt de kosten. WebAR vereist een minimale investering, zonder afbreuk te doen aan het bereik en de effectiviteit van de inspanning.
Verbeterde mogelijkheden voor delen. WebAR-links kunnen net als elke andere link worden gedeeld via meerdere marketingkanalen, op posts op sociale media, display-advertenties, e-mail, berichten, enzovoort.
Geïntegreerde technologieën. WebAR werkt per definitie in de browser. Het is daarom eenvoudig te integreren met bestaande technologieën, zoals AJAX/Sockets en social media API's voor een interactieve ervaring.
Voorbeeld – Specsavers laat je een bril passen met WebAR
Via de website van Specsavers kun je met WebAR brillen passen. Wil je een zonnebril of een leesbril? De eerste stap is het zoeken naar een bril die voldoet aan je wensen. Vervolgens laat je een scan maken van je gezicht. Dit duurt slechts enkele seconden. Je kunt de gekozen bril vervolgens projecteren op je eigen gezicht. Ook de kleur van het montuur en de glazen kunnen naar wens aangepast worden. Wil je een ander model bril passen, dan kun je dat via het menu en op de gebruikelijke manier doen. Als je een bril gevonden hebt die leuk staat en je besluit over te gaan tot aankoop, dan kun je dit eenvoudig toevoegen aan de winkelmand en afrekenen. Wil je er nog even over nadenken of familie en vrienden om advies vragen? Dan kun je je eigen gezicht met bril delen via de geïntegreerde social media buttons. Deze WebAR functie is een kopie van de fysieke winkelervaring en verbetert de klantervaring, terwijl de aankoop een gemakkelijk onderdeel van het proces wordt.
Conclusie
De nabije en verre toekomst ziet er positief uit voor WebAR. Vanwege de verwachtingen van gebruikers, die op zoek zijn naar meeslepende ervaringen en leuke manieren om in contact te komen met merken en de snelle ontwikkeling van mobiele apparaten, worden bedrijven en merken steeds meer aangemoedigd om WebAR te implementeren in hun websites.
Blog is mogelijk gemaakt door Jeroen van der Zwet, JM Promotions