Main verwerft meerderheidsbelang in ID-verificatiespecialist ReadID
Main Capital Partners maakt bekend een meerderheidsbelang te hebben verworven in InnoValor. InnoValor is de ontwikkelaar van ReadID, de wereldwijd toonaangevende software voor mobiele identiteitsverificatie met behulp van NFC-technologie (Near Field Communication).
ReadID draagt bij aan het verbeteren van de veiligheid van transacties en het terugdringen van fraude wereldwijd, door gebruik te maken van innovatieve identiteitsverificatietechnologie. Deze leest de NFC-chips die aanwezig zijn in identiteitsdocumenten. Hiermee kunnen ID-kaarten en paspoorten eenvoudig worden geverifieerd met behulp van een smartphone, bijvoorbeeld tijdens het onboardingproces van nieuwe (bank-)klanten of bij grenscontroles.
InnoValor is de tweede platforminvestering van het fonds Main Capital VII, dat in oktober werd afgesloten met een hard cap van 1 miljard euro. Het vlaggenschipfonds is bedoeld voor meerderheidsinvesteringen in volwassen softwarebedrijven met een ondernemingswaarde van 25 miljoen tot 250 miljoen euro. De investeringen zijn zowel vervangingskapitaal als groeikapitaal voor add-on strategieën en groei in het algemeen.
Veiligste en meest accurate methode van identiteitsverificatie
Identiteitscontrole door middel van NFC-technologie staat bekend als de veiligste en nauwkeurigste manier om identiteitsdocumenten te verifiëren, met de hoogste conversie. In tegenstelling tot technologieën zoals optische verificatie, is de ReadID technologie volledig geautomatiseerd, door gebruik te maken van de smartphone om gegevens van de chip in het document te lezen en te verifiëren. De combinatie met gezichtsverificatie maakt het bijna onmogelijk om identiteitsfraude te plegen.
InnoValor staat alom bekend als pionier op het gebied van technologie voor identiteitsverificatie op afstand. Het rolde als eerste een NFC-app wereldwijd uit met de lancering van ReadID op Android in 2014 en op iPhone in 2019. De technologie is wereldwijd schaalbaar omdat het gebaseerd is op breed geaccepteerde standaarden zoals ICAO. ReadID wordt al in meer dan 18 landen gebruikt door banken, financiële instellingen, overheden, grenscontrole, diensten voor elektronische identificatie en digitale handtekeningen (eIDAS), en nog veel meer. Onder de klanten bevinden zich Rabobank, ING, itsme, Moneyou, de Volksbank, Digidentity en UK Home Office.
Sterke partner voor wereldwijde groei
Maarten Wegdam, CEO en mede-oprichter van InnoValor, zegt: "We zijn bijzonder blij de krachten te bundelen met Main. We hebben Main als partner gekozen vanwege hun nuchtere aanpak en open dialoog. We vertrouwen erop dat we samen de groei van ons bedrijf kunnen versterken en versnellen."
Wil Janssen, CMO en mede-oprichter van InnoValor, voegt toe: "We hebben stevige ambities, dat vereist een sterke partner. Met de ervaring en het netwerk van Main kunnen we sneller internationaal uitbreiden, door meer regionale kantoren te openen en onze productsuite uitbreiden door meer relevante orchestratiepartners toe te voegen. Ons doel is om een omvattende suite van veilige, hightech identiteitsverificatiemethoden aan te bieden."
Focus op R&D in snelgroeiend softwaresegment
Main heeft uitgebreide ervaring in de bredere Identity & Access Management (IAM) markt via haar huidige portfolio bedrijven Pointsharp (Zweden), Sivis (Duitsland) en Oribi (Nederland). Door de investering in ReadID betreedt Main nu ook het aangrenzende segment van identiteitsverificatie, dat snel groeit door de toenemende behoefte aan digitalisering tijdens de covid-pandemie. De verwachte groei van dit segment is 30 - 40% per jaar tot 2027.
Charly Zwemstra, Managing Partner van Main, zegt in een reactie: "ReadID heeft grote mijlpalen bereikt in de ontwikkeling van eersteklas producttechnologie en het binnenhalen van high profile klanten. Wij willen hen helpen uit te breiden naar nieuwe regio's en hun positie in deze snelgroeiende markt te versterken door onze ervaring en ons netwerk te delen. Een belangrijk onderdeel van de strategie is om meer te investeren in productontwikkeling en in het versterken van marketing en sales, door kantoren te openen in nieuwe regio's en het uitbouwen van hun partnerecosysteem. Daarnaast kan een selectieve buy-and-buildstrategie worden toegepast om het productaanbod verder uit te breiden."