Wereldwijde uitgaven cloud-infrastructuurdiensten groeien 34% in Q1
De wereldwijde uitgaven aan cloudinfrastructuur-diensten stegen in het eerste kwartaal van 2022 met 34 procent tot 55,9 miljard dollar. Volgens marktonderzoeker Canalys komt de groei voort uit het feit dat organisaties prioriteit gaven aan digitaliseringsstrategieën om de marktuitdagingen het hoofd te bieden.
Volgens de nieuwste data van Canalys lagen de uitgaven meer dan 2 miljard dollar hoger dan in het voorgaande kwartaal (sequentieel) en 14 miljard dollar hoger meer dan in het eerste kwartaal van 2021 (jaar-op-jaar). De top drie cloudserviceproviders heeft geprofiteerd van de toegenomen acceptatie en schaal, en groeide gezamenlijk met 42 procent op jaarbasis.
Cloud-enabled bedrijfstransformatie is een prioriteit geworden nu organisaties te maken hebben met wereldwijde supply chain-problemen, cyberbeveiligingsbedreigingen en geopolitieke instabiliteit, stelt Canalys. Organisaties van elke omvang en vertical wenden zich tot de cloud om flexibiliteit en veerkracht te garanderen bij het aangaan van deze uitdagingen.
Investeringen mkb in cloudinfrastructuur
Met name het mkb heeft investeringen in cloudinfrastructuurdiensten gestimuleerd om de migratie van werklast, gegevensopslagservices en cloud-native applicatie-ontwikkeling te ondersteunen. Tegelijkertijd zetten tekorten aan infrastructuurhardware en de dreiging van verdere prijsinflatie veel grote ondernemingen ertoe aan om te investeren in grootschalige, meerjarige cloudcontracten om vooraf kortingen vast te leggen bij de hyperscalers.
Alle grote cloudproviders hebben daardoor de orderportefeuilles fors zien toenemen, die nu wereldwijd enkele honderden miljarden dollars bedragen. Deze groei stimuleert op zijn beurt het belang van cloudmarktplaatsen als verkoopkanaal voor software en beveiliging van derden, aangezien bedrijven deze cloudverplichtingen willen afbranden, waardoor het infrastructuurverbruik verder wordt aangewakkerd.
"Cloud is nog steeds een populaire markt en transformatiestrategieën benadrukken de digitale veerkracht om de marktuitdagingen van vandaag en morgen het hoofd te bieden", zegt Canalys Research Analyst Blake Murray. "Om effectief én veerkrachtig te zijn, wenden klanten zich tot kanaalpartners met de technische en adviesvaardigheden om hen te helpen hyperscaler-cloudservices effectief te omarmen."
Werven van vaardigheden
Topcloudpartners verdubbelen hun certificeringsinspanningen en het werven van vaardigheden rond hyperscaler-cloudservices. Wereldwijde systeemintegrators, waaronder Accenture, Atos, Deloitte, HCL Technologies, TCS, Kyndryl, Tech Mahindra en Wipro, voegen tienduizenden cloudingenieurs en -consultants toe aan hun personeelsbestand. Dit komt ook voort uit acquisities van specialisten op het gebied van ontwikkeling en migratie van cloudapplicaties, evenals de lancering van nieuwe toegewijde merken voor cloudservices. Kleinere consultants, wederverkopers, serviceproviders en distributeurs volgen vergelijkbare strategieën, aangezien klanten uit het middensegment en het mkb ook ondersteuning vragen bij cloudadoptie.
"Naarmate de use-cases voor cloudinfrastructuurdiensten toenemen, neemt ook de potentiële complexiteit toe, en we zien dat hybride en multi-cloudimplementaties gemeengoed zijn in de markt", zegt Canalys Research Analyst Yi Zhang. "De hyperscalers investeren in snelle kanaalontwikkeling en partners reageren naarmate de kansen groeien."
AWS toonaangevende cloudserviceprovider
Amazon Web Services (AWS) was de toonaangevende cloudserviceprovider in het eerste kwartaal van 2022, goed voor 33 procent van de totale uitgaven - na een groei van 37 procent op jaarbasis. Het bleef zijn wereldwijde aanwezigheid uitbreiden door 16 Lokale zones in de VS te lanceren en plannen aan te kondigen om 32 extra Lokale Zones toe te voegen in 26 landen.
AWS heeft belangrijke nieuwe klanten binnengehaald, met een focus op telecommunicatiebedrijven zoals T-Systems, Verizon en Telefónica. Het bwedrijf verbeterde ook zijn relatie met Tech Mahindra om een automatiseringsplatform aan te sturen om de acceptatie van 5G-netwerken voor telecommunicatiebedrijven te versnellen.
Groter marktaandeel Microsoft Azure
Microsoft Azure was in het eerste kwartaal de op één na grootste cloudserviceprovider en groeide met 46 procent tot een marktaandeel van 21 procent. Een versnelling van grote, langlopende cloudcontracten heeft bijgedragen aan die groei, waarbij Microsoft het aantal Azure-contracten verdubbelde tot meer dan 100 miljoen dollar in vergelijking met het eerste kwartaal van vorig jaar.
Microsoft is ook sterk bezig met het afstemmen van zijn nieuwe Cloud Partner-programma, dat vorige maand werd onthuld en in oktober wordt gelanceerd, om de Azure-activiteiten via het kanaal een boost te geven. Te midden van brede (en controversiële) kanaalprogrammawijzigingen in Microsoft's New Commerce Experience (NCE), heeft het Cloud Solution Provider-programma fase twee van zijn implementatie bereikt, met wijzigingen in het Azure-aanbod en nieuwe partnerkredieten en incentives. Het kondigde ook belangrijke overwinningen aan bij wereldwijde systeemintegrators, waaronder Atos en Fujitsu.
Google Cloud groeit snelst
Google Cloud was de snelst groeiende cloud-infra-aanbieder in de top drie, met een omzetstijging van 54 procent in het laatste kwartaal - goed voor 8 procent van de markt. Het bedrijf blijft zich richten op digitale soevereiniteit, analyse, AI en cyberbeveiliging als belangrijkste onderscheidende factoren voor GCP, en bevordert zijn cloud-cyberbeveiligingspraktijk met de later dit jaar af te ronden overname van Mandiant.
Google Cloud investeert fors in het uitbreiden van zijn regionale datacentervoetafdruk over de hele wereld, terwijl het samenwerkt met onder meer Mahindra om zijn datacenters naar GCP te migreren. De cloud-dochter van Alphabet blijft zich ook tot kanaalpartners wenden voor een groter klantenbereik, schaal en verkoopefficiëntie. Zo wil het de operationele verliezen in zijn cloudactiviteiten verminderen, die in het eerste kwartaal 931 miljoen dollar bedroegen, wil verminderen.
Het bedrijf kondigde een herschikking aan om zijn ecosysteem- en kanaalverkoopteams samen te brengen en beloofde de komende jaren de uitgaven aan zijn partnerecosysteem te verdubbelen, inclusief co-marketing en training.