Grote bedrijven willen datacompetentie van hun teams vergroten
65 procent van de IT-leiders van een aantal van 's werelds grootste bedrijven vindt het noodzakelijk de data-competentie van hun teams te vergroten. Zo willen ze concurrerend blijven en waarde uit data halen. Bij Europese bedrijven gaat het om 55 procent, vergeleken met 78 procent voor Noord-Amerikaanse bedrijven, 63 procent voor Latijns-Amerikaanse bedrijven en 48 procent voor Aziatische bedrijven. Dat blijkt uit onderzoek van datacenter-aanbieder Digital Realty.
Het belang van het bijscholen van teams overtreft in aandacht van IT-leiders het investeren in kunstmatige intelligentie (59%). Het was zelfs het op een na populairste antwoord van de ondervraagden op de vraag wat voor hun bedrijven in de komende twee jaar de belangrijkste factor is om meer datagestuurde inzichten mogelijk te maken. Alleen het verbeteren van de data-infrastructuur (72%) scoort hoger.
Verder benadrukte 21 procent van alle respondenten dat het gebrek aan intern talent om data te analyseren en het gebrek aan talent om technische capaciteit op te bouwen (21%), tot de grootste obstakels behoren waar hun organisaties mee te maken hebben als ze waardevolle inzichten uit hun data willen halen.
Blijvend concurreren
Dat teams over de vaardigheden beschikken om waarde uit data te halen en van datagestuurde strategieën een prioriteit maken, is volgens IT-leiders van cruciaal belang om blijvend te concurreren in een wereld waar data steeds belangrijker wordt. Het onderzoek toont dat 75 procent van de bedrijven met een omzet van meer dan 1 miljard dollar een formele datastrategie in de planning-, adoptie- of uitvoeringsfase heeft. Van alle bedrijven wereldwijd is dit 63 procent van de bedrijven. Dat geeft volgens Digital Realty aan dat grotere bedrijven vanuit een dataperspectief iets voorlopen op de trend. Dit kan hen een voordeel opleveren ten opzichte van kleinere concurrenten naarmate de hoeveelheid data groeit en Data Gravity een grotere uitdaging wordt.
"Naarmate de hoeveelheid data wereldwijd exponentieel toeneemt, neemt het Data Gravity-effect onvermijdelijk toe, vooral als werknemers niet over de vaardigheden beschikken om de data effectief te verwerken", licht Dave McCrory, VP of Growth en Global Head of Insights and Analytics bij Digital Realty, toe. "Dit fenomeen zorgt ervoor dat grote hoeveelheden data voortdurend meer data aantrekken, waardoor het onmogelijk wordt om deze te verplaatsen, aan te passen, of er waarde uit te halen. Dit creëert barrières voor bedrijven en in plaats van dat data een stimulans is, kan het een averechts effect hebben.”
Datagestuurde inzichten
Uit het onderzoek blijkt verder nog dat 18 procent van de IT-leiders in Europa (17% wereldwijd) verwacht dat datagestuurde inzichten hen in de toekomst zullen helpen meer talent aan te trekken, wat suggereert dat mensen zich aangetrokken zullen voelen tot organisaties die efficiënt gebruikmaken van data. Dit leidt tot een cumulatief effect, waarbij de meer datavaardige bedrijven meer werknemers met datavaardigheden aantrekken en zo hun concurrentievoordeel opbouwen.