AliExpress past zijn algemene voorwaarden aan na actie van ACM
AliExpress verduidelijkt zijn algemene voorwaarden. Dit doet het Chinese e-commerceplatform na een actie van de Autoriteit Consument & Markt (ACM) in samenwerking met de Europese Commissie.
De nieuwe voorwaarden gelden voor alle aankopen via het platform van AliExpress. De ACM meldt dat hiermee de rechten en plichten van het platform en consumenten meer in balans zijn. Eerder paste AliExpress zijn Europese websites ook al aan om deze in lijn te brengen met regelgeving die consumenten beschermd. Toen werd onder meer een informatiepagina toegevoegd over de rechten van Europese consumenten. Ook werden de algemene voorwaarden meer in lijn gebracht met de geldende regels. Onder meer door in de regels nadrukkelijk te verwijzen naar deze regels.
Geschil met verkoper beslechten
Nu verduidelijkt AliExpress in zijn algemene voorwaarden dat Europese consumenten voor het beslechten van een geschil met de verkoper terecht kunnen bij een rechtbank in hun eigen land, en dit niet in Hong Kong hoeven te doen. Ook is in de voorwaarden opgenomen dat AliExpress consumenten tijdig informeert over wijzigingen in de algemene voorwaarden.
Edwin van Houten, directeur Consumenten van de ACM: “Wij vinden het belangrijk dat consumenten met vertrouwen online hun aankopen kunnen doen. Ook bij buitenlandse webwinkels en platformen. Met deze aanpassingen worden consumenten beter beschermd als er sprake is van een probleem. Dit is goed voor consumenten en maakt de concurrentie met andere platforms en webwinkels eerlijker. Wij zijn dan ook tevreden met de aanpassingen.”
Meer informatie is hier beschikbaar.