Martijn Kregting - 12 augustus 2022

Digitaal verdwijnt als 'nieuw normaal' naar de achtergrond

Digitaal verdwijnt als 'nieuw normaal' naar de achtergrond image

Hoewel digitale transformatie heeft geleid tot een toenemende bekendheid van digitale technologieën in traditionele sectoren, zal de bekendheid van digitale technologieën in het volgende tijdperk afnemen, aldus de Gartner Research Board. Dit is echter geen teken van de achteruitgang van digitale transformatie, maar eerder een voorwaarde voor digitale technologieën om een duurzame motor van economische welvaart te worden.

Tijdens het komende nieuwe tijdperk zal de digitale hype verdwijnen, zal speculatie afnemen en zal financieel kapitaal opnieuw worden gekoppeld aan 'productiekapitaal': de echte activa die producten en diensten creëren - die de taak hebben om de nieuwe digitale technologie aan het werk te zetten.

Hype rond digitalisering verdwijnt

"Naarmate de hype rond digitalisering vervaagt en strategieën die worden aangedreven door angst voor digitale disruptie verdwijnen, zullen we betere zakelijke beslissingen gaan zien die leiden tot echte investeringen in productieve activa, productiviteitswinsten, groei van het BBP en verbeteringen in de levensstandaard over de hele wereld,” zei Ed Gung, Managing Vice President, Research bij de Gartner Research Board.

Ofwel: na de digitale transformatie komt er een tijd van het oogsten van waarde, een tijdperk waarin organisaties de productiviteitsvoordelen plukken van de moeizame veranderingen die ze in hun bedrijf hebben aangebracht. "Het woord 'digitaal' zal de bijna heilige betekenis verliezen die het de afgelopen twee decennia had. Gung: "De verwachtingen zullen veranderen en er zullen nieuwe uitdagingen ontstaan voor technologieleiders.”

Experts van de Gartner Research Board hebben vier belangrijke signalen geïdentificeerd die dit nieuwe tijdperk inluiden:

Digitale technologieën worden alomtegenwoordig, maar verdwijnen naar de achtergrond

Naarmate digitale netwerken, 'always-on'-connectiviteit en slimme apparaten alomtegenwoordig en gemeengoed worden, zal computergebruik naar de achtergrond verdwijnen en net zo onopvallend worden als de domme thermostaat of lichtschakelaar. De alomtegenwoordige technologie roept kritische vragen op voor grote ondernemingen.

Als digitale technologie bijvoorbeeld tegelijkertijd 'overal' en minder prominent is, zal het belang van het IT-domein dan afnemen? Hoe kunnen bedrijven het beste klanten bedienen die niet langer technologiestoringen of latentie tolereren?

Digitale zaken worden wijdverbreid, maar ook onopvallend

Naarmate digitale technologie ingebed raakt in de manier waarop alle onderdelen van het bedrijf werken, zal 'digitaal' niet langer een nuttige modificator zijn. In plaats van "techbedrijven" te worden, hebben succesvolle bedrijven, geleid door hun meest vooruitstrevende digitale leiders, digitale technologieën geënt op traditionele bedrijven. In de loop van de tijd zal digitale technologie slechts één dimensie worden waarop bedrijven concurreren - zoals distributienetwerken, kapitaalgoederen, exploratierechten, klantrelaties, inhoud, enzovoort.

Digitale reuzen worden gereguleerd en uiteindelijk weggeconcurreerd

Het digitale tijdperk wordt gedomineerd door een handvol bedrijven. In januari 2022 waren vijf technologiebedrijven samen bijna 10 biljoen dollar waard. Dat is bijna een kwart van de gecombineerde marktkapitalisatie van 41,8 biljoen dollar van de hele S&P 500. Er is een groeiende roep om een of andere vorm van regulering van deze bedrijven.

Terwijl regelgevers twijfelen over hoe ze de marktmacht van Big Tech kunnen beteugelen, kunnen deze internetsupermachten teniet worden gedaan door concurrentie. Naarmate de technologiemarkt meer gefragmenteerd en verticaal wordt, wordt domeinkennis steeds belangrijker voor succes. Bedrijven die technologische expertise het beste combineren met domeinkennis, zullen voordeel behalen.

Technologierisico neemt toe, maar organisaties richten zich opnieuw op veerkracht

Naarmate digitale technologieën meer verankerd raken in bedrijfs- en overheidsactiviteiten, infrastructuur en het dagelijks leven van mensen, nemen de risico's toe en wordt het risicobeheer van ondernemingen complexer dan ooit tevoren. De focus op optimalisatie en efficiëntie, zowel binnen bedrijven als tussen bedrijven, heeft geleid tot een extreme wereldwijde economische onderlinge afhankelijkheid - wat, ondanks de voordelen ervan, betekent dat een enkele ongunstige gebeurtenis elders grote schokken kan veroorzaken.

Digitale netwerken kunnen echter net zo goed worden geoptimaliseerd voor veerkracht als voor efficiëntie. Veerkracht - het vermogen om een schok te overleven, te herstellen en daarna snel te groeien - is een bron van aanzienlijk concurrentievoordeel in een radicaal onzekere wereld.

Lenovo Channel Campagne vierkant Algosec 14/11/2024 t/m 28/11/2024 BW
Axians 12/11/2024 t/m 26/11/2024 BN + BW

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!