Martijn Kregting - 14 augustus 2022

Uitgaven Europese bedrijven aan biometrie naar 3,3 miljard dollar

Europese bedrijven geven dit jaar 3,3 miljard dollar uit aan biometrie, 20 procent meer dan in 2021. Dat stelt marktonderzoeker IDC. De uitgaven aan biometrische technologie blijven voorlopig toenemen en komen in 2026 uit op 6,1 miljard dollar. Dat is een CAGR (samengestelde jaarlijkse groei) van 18 procent volgens IDC.

Investeringen in biometrische oplossingen worden het komende jaar gedreven door een sterke behoefte om werknemers te helpen met verbeterde ervaringen en innovatie op de werkvloer. De meeste Europese bedrijven zullen vingerafdruk-, gezichts- en spraakherkenning inzetten, vooralsnog de populairste vormen van authenticatie en identificatie. Slechts een beperkt aantal Europese bedrijven zal ganganalyse, toetsaanslagdynamiek, handgeometrie of iris/oogscanning gebruiken - biometrische oplossingen die voor specifieke situaties toepasbaar zijn.

Hoewel biometrische oplossingen veel uitdagingen opleveren, zoals zorgen over privacy, veiligheid en vooroordelen (bias), stelt IDC in zijn Emerging Technology Survey 2021 dat 59 procent van de Europese bedrijven tegen 2023 biometrische oplossingen zal gebruiken. Zij zetten de technologie in om de beveiliging te versterken en werknemers geautomatiseerd te managen.

Meest populaire toepassingen

Toegangscontrole van faciliteiten, authenticatie van medewerkers voor gegevenstoegang en tijd- en aanwezigheidsbeheer van medewerkers zullen de meest populaire biometrische toepassingen zijn. Finance zal het voortouw nemen qua adoptie, waarbij de meeste investeringen plaatsvinden om cyberbeveiliging, fysieke beveiliging en naleving van de regelgeving aan te pakken.

"Werkplekken zijn aan het transformeren en focus op biometrische oplossingen die innovatie, werknemerservaring en faciliteitsbeveiliging stimuleren, zal van cruciaal belang zijn om ervoor te zorgen dat Europese bedrijven soepel verlopen", vertelt Andrea Minonne, onderzoeksmanager en hoofd van Human Augmentation Research bij IDC, in een toelichting. "De COVID-19-pandemie en de oorlog tussen Rusland en Oekraïne hebben veiligheidszorgen omzeild en hebben duidelijk gemaakt hoe biometrie buitengewone resultaten kan opleveren en positieve gevolgen kan hebben voor het bedrijfsleven en de samenleving."

Petra Claessen, CEO van BTG en BTG Services: "Biometrie biedt interessante kansen voor bedrijven. Niet alleen als het gaat om beveiliging, maar zeker ook op het gebied van productiviteit. Zo kunnen bedrijven de toegang van medewerkers tot ruimten, systemen en middelen met biometrie beheren. Dit kan de toegang versnellen, de productiviteit verhogen en tegelijkertijd de werknemerservaring verbeteren."

Lenovo Channel Campagne vierkant Algosec 14/11/2024 t/m 28/11/2024 BW
Axians 12/11/2024 t/m 26/11/2024 BN + BW

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!