Martijn Kregting - 16 augustus 2022

Groeiende inzet autonome mobiele robots

Groeiende inzet autonome mobiele robots image

Autonome mobiele robots (AMR's) worden steeds vaker toegepast in het ecosysteem van mobiele robotica. Dat is het gevolg van de toenemende gedigitaliseerde automatisering van bedrijven in het tijdperk van Industrie 4.0. Zij hopen zo hogere efficiëntie en lagere kosten te bereiken, aldus een nieuw rapport van GlobalData.

De komst van AMR's als slimmere en beter aanpasbare vervangers voor de automatisch geleide voertuigen (AGV's) voor een breed scala aan toepassingen in industriële operaties krijgt veel aandacht. Met geavanceerde mechatronische mogelijkheden worden ze volgens de marktonderzoeker een essentiële keuze, vooral te midden van personeelstekorten, omdat ze zelf kunnen bewegen en beslissingen kunnen nemen.

Veelzijdige karakter

In tegenstelling tot een AGV die belemmeringen op zijn pad kan identificeren maar er niet omheen kan navigeren, kan een AMR navigeren met behulp van kaarten die ter plaatse zijn gemaakt door zijn software of vooraf geladen faciliteitsontwerpen. De robots winnen dan ook snel aan populariteit in verschillende sectoren vanwege hun autonome en veelzijdige karakter, gestimuleerd door opkomende technologieën zoals simultane lokalisatie en mapping (SLAM)-mogelijkheden.

Zo heeft Ford een door KUKA gebouwde AMR ‘Javier’ ontwikkeld die een 3D-printer kan bedienen om auto-onderdelen te printen. Amazon heeft onlangs zijn eerste volledig autonome robot 'Proteus' gelanceerd die autonoom door faciliteiten kan bewegen om goederentransportkarren (GoCarts) met pakketten op te halen en te plaatsen. En de Californische technologiestartup Ottonomy ontwikkelde 's werelds eerste volledig autonome bezorgrobot 'Ottobot', die gebruikmaakt van de eigen contextuele mobiliteitsnavigatiesoftware van het bedrijf om door drukke en onvoorspelbare omgevingen te navigeren.

Commerciële uitrol

Naarmate simultane lokalisatie en mapping (SLAM)-technologie en het robotics-as-a-service (RaaS)-model evolueren, zullen meer sectoren in de toekomst getuige zijn van de commerciële uitrol van nieuwe en opwindende gebruiksscenario's voor AMR-implementatie, zo verwacht GlobalData.

Lenovo Channel Campagne vierkant Algosec 14/11/2024 t/m 28/11/2024 BW
Axians 12/11/2024 t/m 26/11/2024 BN+BW

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!