Notebook-afzet krimpt 15 procent in tweede kwartaal
Het wereldwijd verscheepte volume aan notebooks kwam uit op 55,5 miljoen stuks in het tweede kwartaal, een daling van 15 procent ten opzichte van het jaar ervoor. De redenen hiervoor zijn dat huishoudens te maken hebben met krimpende budgetten en bedrijven met economische uitdagingen, aldus Strategy Analytics. De cijfers waren echter wel een stuk beter in vergelijking met pre-coronatijden en deze trend zou zich moeten voortzetten als klanten kiezen voor meer premiumproducten.
Strategy Analytics stelt dat mensen hun uitgaven verschuiven naar andere prioriteiten, zoals vakanties, nieuwe kleding en verbetering van het huis; sommigen nemen ook financiële voorzorgsmaatregelen te midden van inflatie en recessievrees. Bedrijven geven nog steeds meer uit in vergelijking met het niveau van vóór de pandemie, waarbij het mkb hybride werken wil verbeteren en sommige grote ondernemingen nog steeds neigen naar desktop-pc's, waaronder populaire werkstations, vor als werknemers terugkeren naar kantoren. De consumentenbestedingen aan notebooks zouden naar verwachting in het derde kwartaal iets moeten stijgen voor onderwijsdoeleinden en te midden van Back-to-School-kortingen.
Forse daling Chromebook-volume
Ondertussen daalde het aantal verscheepte Chromebook dit jaar tot nu toe met 53 procent jaar op jaar door de lagere vraag vanuit het onderwijs. Het volume lag tijdens het traditionele aankoopkwartaal (het tweede kwartaal van het jaar) wel 11 procent hoger in vergelijking met het eerste kwartaal van 2022. HP werd het meest getroffen door de jaar-op-jaar daling, met een daling van 29 procent in verscheept volume. De uitgaven voor onderwijs stagneren momenteel in veel landen, maar het notebookvolume zou weer moeten groeien als overheden weer gaan investeren in digitalisering.
Lenovo bleef koploper in de notebook-pc-markt met een aandeel van 23 procent, hoewel de leveringen in het tweede kwartaal met 17 procent daalden tot 12,8 miljoen stuks. Het marktaandeel van de nummer 2 HP daalde voor het tweede achtereenvolgende kwartaal onder de 20 procent (tot 19%), met een afname van 29 procent. Het volume van Dell kwam slechts 1 procent lager uit, goed voor een marktaandeel van ook 19 procent. Apple MacOS-zendingen daalden met 13 procent, wat het bedrijf een marktaandeel van 9 procent opleverde. Acer handhaafde zijn vijfde plaats wereldwijd, met een daling van 16 procent en een stabiel marktaandeel van 8 procent.