IDC: Markt voor samenwerkingstoepassingen met ruim een kwart gegroeid
De wereldwijde omzet in de markt voor samenwerkingstoepassingen is in 2021 met 28,4% op jaarbasis gegroeid tot $ 29,1 miljard. De groei is te danken aan een reeks factoren, waaronder bedrijven die de samenwerking uitbreiden naar meer mensen, de aankoop en integratie van meerdere oplossingen om beter te voldoen aan de bedrijfsbehoeften, en prijsverhogingen en/of functie-upgrades.
Dit blijkt uit cijfers van IDC. De marktonderzoeker meldt dat de groei zich heeft uitgebreid over alle samenwerkingsmarkten en -segmenten die door IDC zijn geïdentificeerd, waaronder toepassingen voor teamsamenwerking, conferenties, virtuele evenementen, bedrijfsgemeenschappen en e-mailtoepassingen.
Wind mee
De markt heeft de wind mee, meldt IDC. Samenwerkingstoepassingen stellen mensen in staat om overal te werken, een productievere en inclusievere werkgemeenschap te creëren en zijn de sleutel tot de digitale transformatie van een bedrijf. En de groei van meer verbonden eerstelijnswerkers - en elk ander type werknemer - zet gedurende de prognoseperiode door, voorspelt IDC.
"De verwachting en acceptatie van deze applicaties binnen en buiten de werkplek is nu een gegeven", zegt Wayne Kurtzman, research vice president, Social, Communities & Collaboration bij IDC. "In de komende jaren worden samenwerkingsplatforms aantrekkelijker, visueler, functioneler en community-gedreven. Deze functies, geholpen door intelligentie, evolueren snel en ondersteunen het werken vanaf elke locatie. Er zal ook een nieuwe reeks metrieken worden ontwikkeld die activiteiten verbinden met de klant IDC schat dat de markt voor collaboratieve toepassingen in 2026 groeit tot 63,8 miljard dollar."
Meer samenwerking met partners
De toename van partners en klanten die willen samenwerken met bedrijven is aanzienlijk en blijft groeien. Toch blijven veel bedrijven traag in het accepteren van het aanbod om samen te werken.
Enterprisecommunities zijn volgens IDC een interessante markt om in de gaten te houden. Indien bedrijven geen goed gemodereerde community aanbieden, zullen gebruikers - ook bij business-to-business (B2B) bedrijven - al snel gemeenschappen vormen waarvan de onderneming geen gebruik kan maken.
Digitale evenementen
Virtuele evenementen, of misschien beter digitale evenementen genoemd, bieden een goede kans om doelgroepen te betrekken die mogelijk niet naar belangrijke evenementen kunnen reizen. Ondersteund door gemeenschappen, creëert dit voortdurende betrokkenheid op het tempo van het individu.
Een volledig verbonden onderneming, aangevuld met samenwerking en intelligentie, begint al een nieuw tijdperk van meetgegevens te creëren. Nieuwere KPI's omvatten key gedragsindicatoren (KBI's) die kijken naar de effecten van situationeel management, creativiteit, samenwerking en probleemoplossing. Zij worden gekoppeld aan daadwerkelijke klantresultaten. Integraties zijn de sleutel tot deze evolutie.
Rapport
Meer informatie is beschikbaar in het rapport 'Worldwide Collaborative Applications Forecast, 2022-2026: Adoption Creates the Collaboration Stack (Doc #US49432322)' van IDC. Het rapport kijkt naar de veranderende toekomst van de markt voor collaboratieve toepassingen en hoe we verbinding maken, ontmoeten, samenwerken, een gemeenschap vormen en de impact meten van samenwerken. Ook biedt het rapport een prognose voor vijf jaar voor de wereldwijde inkomsten uit samenwerkingsapplicaties in huidige en constante dollars, evenals inkomsten per geografische regio en implementatietype (cloud en niet-cloud).