Floris Hulshoff Pol - 21 september 2022

Databeheer kritieke uitdaging voor succesvolle inzet AI

Databeheer kritieke uitdaging voor succesvolle inzet AI image

Een nieuw onderzoeksrapport van MIT Technology Review Insights in samenwerking met Databricks toont dat AI en databeheer worden gezien als essentiële pijlers voor zakelijk succes, maar dat slecht databeheer een kritiek gevaar vormt voor toekomstig AI-succes.

Het rapport ‘CIO vision 2025: Bridging the gap between BI and AI’ bevat resultaten uit onderzoek in mei en juni 2022 onder 600 CIO's, CDO's en CTO's uit 14 bedrijfstakken, waaronder in Nederland, in combinatie met diepte-interviews met directieleden van topondernemingen. Het doel was om te begrijpen hoe deze leiders denken over uitdagingen op het gebied van databeheer en AI, en hoe ze deze technologieën inzetten voor zakelijk succes.

Interviewrespondenten waren onder andere werkzaam bij Proctor & Gamble, Johnson & Johnson, Cummins, CNH Industrial, Walgreens Boots Alliance, S&P Global, Marks & Spencer, Tokio Marine, Virgin Australia en Freshworks. 

De belangrijkste resultaten:

Afhankelijk van de branche verwacht 61% tot 71% van de respondenten dat AI tegen 2025 wijdverspreid of zelfs cruciaal zal zijn in de bedrijfsvoering. Respondenten bereiden voor de komende drie jaar een grote uitbreiding voor van het bedrijfsbrede gebruik van AI. Zo’n 94% zegt in hun branche nu al gebruik te maken van AI.

72% van de respondenten op directieniveau benadrukt dat problemen met databeheer een gevaar zijn voor toekomstig AI-succes. De meerderheid van de ondervraagde bedrijven investeert de komende drie jaar in het integreren van hun dataplatform om de ingebruikname van AI te ondersteunen. 68% van de respondenten – en vrijwel alle directieleden (99%) – noemt dat dit cruciaal is voor het succes van hun datastrategie.

78% van de respondenten zegt dat het succesvol schalen van AI topprioriteit is in hun datastrategie. De data- en AI-strategieën van de ondervraagde bedrijven zijn nauw met elkaar verbonden. Meer dan driekwart van de respondenten zegt dat het opschalen van AI- en machine learning-activiteiten de komende jaren dé belangrijkste methode voor bedrijfsgroei is binnen hun datastrategie.

Financiële dienstverlening zal het meest investeren in AI. Van de 14 industrieën in het onderzoek, waren de meeste AI-leiders actief in retail/consumentengoederen en de auto- en verwerkende industrie. Maar naar verwachting zullen financiële dienstverleners de grootste investeringsgroei laten zien in databeheer en -infrastructuur.

Multi-cloud en open standaarden worden gezien als integraal in de ontwikkeling van AI. De meeste respondenten (72%) zien waarde in de flexibiliteit van multi-cloud in de ontwikkeling van AI. De geïnterviewde CIO's benadrukken bovendien het belang van open standaarden in cloud-architectuur. 

“Data-uitdagingen zijn voor ruim twee derde van de ondervraagde leiders de reden waarom bedrijven hun AI-doelstellingen niet halen”, aldus Francesca Fanshawe, de redacteur van het rapport. “Om AI-gebruik op te schalen zijn verbeteringen nodig in de verwerkingssnelheid, het beheer en de kwaliteit van data zodat ze beter geschikt zijn voor analyse en modellering.”

“Zoals we geregeld van onze klanten horen, wordt het succes van AI bepaald door de onderliggende data-architectuur”, zegt Robin Sutara, Field CTO EMEA bij Databricks. “Maar net zo belangrijk is een datacultuur binnen de organisatie die gestoeld is op zowel mensen, processen als technologie. Een open en uniform platform, zoals het Databricks Lakehouse, helpt organisaties meer uit hun data te halen. We zetten ons dan ook in om voortdurend innovaties te leveren die organisaties in staat stellen hun bedrijfskritische AI-projecten succesvol op te zetten én te schalen.”

Algosec 14/11/2024 t/m 28/11/2024 BW Lenovo Channel Campagne vierkant
Lenovo Channel Campagne liggend

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!