B2B-betalingsbedrijf Mondu betreedt Nederlandse markt
Na de lancering van zijn buy-now-pay-later (BNPL) diensten voor B2B-bedrijven in de DACH-regio, breidt Mondu uit naar Nederland. De FinTech is een grote wervingscampagne gestart met momenteel negen openstaande vacatures, opent een nieuw kantoor in Amsterdam en breidt marketingactiviteiten in de regio uit.
Mondu, eind 2021 opgericht door Malte Huffmann, Gil Danziger en Philipp Povel, lanceerde een BNPL-oplossing voor zakelijke verkopers en marktplaatsen. De betaaloplossingen van het bedrijf zijn al beschikbaar voor zakelijke klanten in Duitsland en Oostenrijk, en vanaf dit moment ook in Nederland, wat grensoverschrijdende verkoop tussen deze landen vergemakkelijkt. Mondu's betalingsoplossingen bieden zakelijke verkopers de mogelijkheid om hun klanten achteraf en/of in termijnen te laten betalen voor online zakelijke aankopen, met hun favoriete offline betaalmethode.
De uitbreiding naar de Nederlandse markt is volgens medeoprichter en co-CEO Philipp Povel een logische volgende stap in Mondu's voortdurende groei: "Nederland heeft een moderne handelsmarkt: 48 procent van de B2B-bestellingen wordt online geplaatst. Dit jaar zullen de B2B e-commerce inkomsten uit fysieke goederen in Nederland alleen al ongeveer 39 miljard euro (38 miljard dollar) bedragen. De verwachting is dat die inkomsten stijgen tot 55,6 miljard euro (54,5 miljard dollar) in 2025. Met de BNPL-oplossingen van Mondu kunnen B2B-bedrijven in Nederland hun conversie en loyaliteit verhogen door kopers een snelle, makkelijke en B2C-achtige betalingservaring met flexibele voorwaarden te bieden. Lokale B2B-bedrijven kunnen zo hun cashflow beter beheren, de operationele werklast minimaliseren en hun activiteiten moeiteloos uitbreiden door grensoverschrijdend te verkopen aan kopers in Duitsland en Oostenrijk, zonder risico’s."
Naast de lancering in Nederland heeft Mondu een schuldinvesteringsronde van 20 miljoen euro opgehaald bij de Duitse bank Vereinigte Volksbank Raiffeisenbank. De lening zal worden gebruikt om de uitbreiding in Europa voort te zetten en nieuwe producten te ontwikkelen.
Sinds de oprichting van het bedrijf heeft Mondu in totaal 57 miljoen dollar opgehaald via een seed- en series-A financieringsronde bij investeerders als het Amerikaanse Valar Ventures, Cherry Ventures, FinTech Collective en angel-investeerders. In de afgelopen weken kondigde Mondu de uitbreiding van zijn C-suite team aan met de benoeming van Julian Kurz als Chief Commercial Officer en Lauren Hoehlein Joseph als Chief People Officer. Mondu telt nu meer dan 130 Monduneers in zijn team. Met deze stap naar de Nederlandse markt toont Mondu zijn plan, en vermogen, om activiteiten in de nabije toekomst over heel Europa uit te breiden.