Juniper Research: Markt voor Mobility-as-a-Service maakt komende jaren een vlucht
Mobility-as-a-Service (MaaS) zorgt tegen 2027 wereldwijd voor 92 miljard dollar aan inkomsten. Ter vergelijking: de totale omzet van de markt bedraagt dit jaar zo'n 20 miljard dollar. De markt maakt naar verwachting tot 2027 dan ook een groei van 357% door. De belangrijkste drijfveren zijn de kosten en het gemak van MaaS-oplossingen, evenals de toegenomen investeringen in de MaaS-infrastructuur.
Dit blijkt uit onderzoek van Juniper Research. MaaS-platforms bieden stedelijke vervoersoplossingen voor consumenten zoals bus, metro en ride-hailing geïntegreerd in één enkel platform. De platforms stellen gebruikers in staat een multimodale reis te organiseren via één factureringsrelatie.
Abonnementsmodel kan omzetgroei stimuleren
Het rapport voorspelt dat tegen 2027 65% van de wereldwijde MaaS-inkomsten ontstaat uit abonnementen. Hiermee krijgen gebruikers voor een vast maandelijks bedrag toegang tot diverse transportdiensten, wat een kosteneffectiever en gemakkelijker vervoersaanbod oplevert. Het rapport verwacht echter dat het huidige gebruik van een ad hoc heffingsmodel cruciaal blijft voor het bevorderen van het consumentenvertrouwen; waardoor potentiële gebruikers MaaS-trajecten tegen een eenmalige vergoeding kunnen uitproberen. Ad-hocmodellen stellen gebruikers in staat om voor een enkele reis te betalen in plaats van zich te binden aan een doorlopend abonnement.
Cara Malone, als auteur bij het onderzoek betrokken: "De mogelijkheid om voor een enkele reis in een app te betalen, ondanks het gebruik van meerdere vervoerswijzen, levert gebruikers aanzienlijke kostenbesparingen op in vergelijking met individuele vervoersdiensten. MaaS-platforms moeten deze besparingen promoten om gebruikers weg te lokken van gevestigde transportdiensten naar abonnementen voor MaaS-diensten.”
Toenemende stedelijke bevolking
Naarmate de stedelijke bevolking de komende vijf jaar toeneemt, moeten vervoersplanningsautoriteiten het potentieel van een MaaS-oplossing overwegen om congestie te verminderen en vervuiling door privévoertuigen te verminderen. Het rapport dringt er bij vervoersplanningsautoriteiten op aan om stedelijke mobiliteit holistisch te benaderen door het integreren van MaaS in het bredere smart city-ecosysteem. Zo kunnen zij realtime gegevens van slimme stadssensoren benutten en de vermindering van congestie en vervuiling maximaliseren.
Meer informatie is beschikbaar in het rapport 'Mobility-as-a-Service: Business Models, Vendor Strategies & Market Forecasts 2022-2027'. Ook deelt Juniper Research meer informatie in de whitepaper 'How Incentivisation Can Increase Mobility-as-a-Service Adoption'.