‘Zorg voor goede netwerkoplossingen, dan volgt veiligheid vanzelf’
Goed werkende netwerkoplossingen zijn een belangrijke vereiste om indringers en malware buiten de deur te houden. Ook is een goede eindgebruikerservaring belangrijk, zodat medewerkers zelf makkelijk de regie over hun eigen security houden. Dit stelt Gillian Roseval van NETGEAR in gesprek met Dutch IT-channel.
Met de terugkeer naar de werkvloer na de pandemie en de komst van het hybride werken, staan bedrijfsnetwerken steeds vaker onder druk, stelt Gillian Roseval van NETGEAR. Roseval is gepokt en gemazeld in de ICT en sinds de zomer van dit jaar werkzaam bij NETGEAR als Presales Engineer Benelux & Nordics. In deze functie helpt hij graag zakelijke klanten, maar ook partners en resellers, met het beantwoorden van hun vragen op netwerkgebied en hen daarvoor te ontlasten.
Druk op netwerken
“Het hybride werken heeft op netwerkgebied veel in beweging gezet. Onder meer doordat veel nieuwe devices op het netwerk komen. Hierdoor lopen de prestaties van netwerken terug. Vooral wifi-apparatuur heeft het zwaar. Ook worden kantoren steeds meer een ontmoetingsplek”, zegt Roseval. “Deze plekken genereren veel (video)verbindingen naar buiten en medewerkers verwachten daarvoor dezelfde kwaliteit als thuis. Ook dit legt weer meer druk op netwerken.”
“Tijdens de pandemie zijn netwerken eigenlijk een beetje ‘stil’ blijven staan. Vaak hebben kantoren tijdelijke oplossingen geïmplementeerd en daarvan blijkt nu dat die toch niet helemaal veilig zijn. Bedrijfsnetwerken moeten daarom tegenwoordig meer bieden dan alleen connectiviteit. Denk aan een beetje roaming, maar bijvoorbeeld ook een veilige afhandeling van verkeersstromen, onder meer via een stukje netwerkseggregratie.
“Bij NETGEAR zien we tegenwoordig veel vraag naar dit soort oplossingen, vooral omdat medewerkers (thuis) hebben ervaren hoe het wel goed kan. Medewerkers zien niet dat een bedrijfsnetwerk niet zo simpel is als een thuisnetwerk. Wel willen ze dat bedrijven dat ‘even regelen’.”
Stortvloed aan devices
“De stortvloed aan (externe) devices die de netwerken opkomen, is voor netwerkbeheerders ook een uitdaging”, gaat de Presales Engineer van NETGEAR verder. “Graag zien zij deze devices gecontroleerd in het netwerk opkomen. Anders gaan medewerkers voor het koppelen hun eigen oplossingen bedenken. Dit komt de veiligheid dan natuurlijk niet ten goede. Beheerders realiseren zich dat zij hiervoor de juiste tooling missen. Deze tooling kunnen wij als NETGEAR zo simpel mogelijk beheersbaar en betaalbaar leveren.”
NETGEAR biedt veilige oplossingen
“Bedrijven zetten vaak consumentenapparatuur in om aan de vraag naar netwerktoegang te voldoen. Toch is deze apparatuur -op het gebied van security- niet toereikend. Eén van de features die onze mkb-apparatuur heeft, is dat we één SSID kunnen uitgeven met verschillende sleutels. Hierdoor kunnen we verkeer van verschillende groepen devices van elkaar scheiden.”
“Verder hebben we ook diverse VPN-proposities voor veilige toegang. Denk daarbij onder meer aan onze nieuwe Wifi 6 access points met de laatste VPN-technologie en het WPA3-securityprotocol.”
Volgens Gillian Rosval gaat NETGEAR vaak het gesprek met klanten aan over hoe zij hun netwerken beter kunnen beveiligen. “Als we het over de nieuwe Wifi 6 access points hebben, dan merken we dat ook dat stukje security bij klanten gaat leven. Wij proberen deze gesprekken al in een voorstadium te voeren. Dan merk je dat er meteen vraag naar deze veilige producten komt en wij kunnen dit dan direct invullen.”
Gesprek met medewerkers aangaan
Bedrijven moeten ook zelf ervoor zorgen dat hun netwerken veilig zijn. “Ze moeten met hun medewerkers het gesprek over security aangaan. Security is immers een integraal onderdeel van de bedrijfsvoering. Plan bijvoorbeeld jaarlijkse securitytrainingen. Dit is waar bedrijven echt mee moeten beginnen”, zegt Gillian Roseval.
“Uit onze gesprekken met klanten komen ook andere securityonderwerpen aan het licht. Bijvoorbeeld ligt het beheer -vooral bij kleine mkb-bedrijven- vaak bij iemand die ze kennen. Bij grotere is dit meer uitbesteed. Als dit niet goed is geregeld, dan lopen bedrijven het risico dat hun medewerkers, om toch goed te kunnen werken, zelf maatregelen nemen. Bijvoorbeeld door zelf een switch of open access point te installeren of verouderde WPA-beveiliging te gebruiken. Dit kan tot grote gevolgen leiden. Hiervoor moet echt awareness zijn.”
Roseval vindt dat gesprekken met medewerkers meer bewustzijn kunnen creëren. “Dit hoeven niet al te technische gesprekken te zijn, securitybewustzijn kweken is al een goed begin. NETGEAR werkt hier heel graag aan mee. Als klanten, partners of resellers hier behoefte aan hebben, willen we graag actief met hen meedenken.”
Hulp aan partners en resellers
NETGEAR helpt vanzelfsprekend ook zijn partners en resellers met het implementeren van de juiste netwerkomgevingen en -technologie bij klanten. “We bieden hen natuurlijk een high-end netwerkportfolio waarmee zij direct aan de slag kunnen. Dit geeft hun eigen klanten weer die betrouwbare en veilige oplossingen en toepassingen die zij nodig hebben.”
Gebruikservaring een prioriteit
Desgevraagd geeft Gillian Roseval aan dat partners en resellers eigenlijk vooral bezig moeten zijn met het verbeteren van de gebruikservaring van alle netwerkapparatuur. “De gebruikerservaring moet altijd top zijn. Persoonlijk ben ik graag niet afhankelijk van onveilige verbindingen als ik extern werk. Ik wil hierover graag zelf de controle houden en een veilige verbinding kunnen opzetten met mijn kantooromgeving. Hiervoor gebruik ik een mobiele (Wifi 6) hotspot die een veilige directe verbinding opzet tussen mijn laptop/mobiele device en de salesomgeving op kantoor. Op deze manier heb ik altijd een veilige mobiele werkplek tot mijn beschikking.”
“Bij ieder evenement is deze mobiele router bij wijze van spreken meteen verkocht. Belangrijker is dat ik hiermee laat zien dat wanneer bedrijven hun medewerkers de juiste tools meegeven, ze veilig en met een goede gebruikservaring hun werk kunnen doen. Je bent altijd veiliger op onze mobiele hotspot dan op een publiek netwerk.”
“Voor resellers is het ook interessant dit soort oplossingen onder de aandacht te brengen. Zeker als hun klanten veel medewerkers hebben die op externe locaties werken. Maar ook, door het te hebben over techniek, kunnen zij op deze manier nieuwe zakelijke kansen bij hun klanten aanboren. Wij als NETGEAR kunnen hen daarbij helpen met ons aanbod van veilige en simpele oplossingen die zelf te beheren zijn”, besluit Gillian Roseval.
Auteur: Floris Hulshoff Pol