Johan van Leeuwen - 28 december 2022

TD SYNNEX bestormt met nieuw elan de securitymarkt

TD SYNNEX bestormt met nieuw elan de securitymarkt image

Zeg je Dick Geheniau, dan zeg je cybersecurity. Al meer dan dertig jaar is hij, zoals hij het zelf zegt, gegrepen door de materie. Sinds deze zomer is hij Business Unit Manager Security bij TD SYNNEX, het voormalige Tech Data. Enthousiast spreekt hij over een roeping.

In zijn loopbaan is Geheniau vooral betrokken geweest bij het opstarten van security-organisaties, zoals ooit Kaspersky Lab en, meer recent, distributeur DCB (nu Infinigate) en Matrix42. Eigenlijk is dat nu ook weer het geval, legt hij uit. “Bij de overgang van Tech Data naar TD SYNNEX is er een heel belangrijke rol voor de thema’s digitale transitie, kunstmatige intelligentie en cybersecurity. In de VS hebben we daarin al een heel groot deel van de markt in handen en nu willen we ook in Europa flink gaan groeien. Daar wil ik graag onderdeel van uitmaken, want het is een mooie uitdaging. Ik ben nieuwsgierig naar waar dit toe kan leiden.” Hij twijfelde daarom niet lang toen dit op zijn pad kwam. “Het voelt vertrouwd omdat ik in mijn Kaspersky-tijd ook samenwerkte met Avnet (dat in 2016 destijds door Tech Data werd overgenomen, red.). Ik ken daarom al meerdere mensen van mijn team bij TD SYNNEX. Daar zit heel veel spirit en expertise.”

Hij ziet een belangrijke rol voor TD SYNNEX weggelegd, juist omdat de distributeur breed gespecialiseerd is. “Security vraagt steeds meer om een holistische benadering. Het is onderdeel van het totaalplaatje van IT en cloud. TD SYNNEX heeft een brede footprint in de IT-business, met onder meer endpoint solutions, advanced networking, security solutions en services. Door die holistische aanpak hebben we een voordeel in vergelijking met andere cybersecurity-distributeurs, zeker met onze jarenlange ervaring en relaties in het MKB.”

Continu gevaar
Geheniau schetst wat hij ziet. “Bedrijven lopen continu het gevaar gehackt te worden. In twintig jaar tijd hebben die dreigingen een heel ander, veel serieuzer en kwaadaardiger karakter gekregen. Het aantal incidenten blijft doorgroeien, zeker als je ook alle niet gemelde aanvallen meerekent. Bedrijven zijn bang dat ze door ransomware niet meer bij hun data kunnen komen, maar voordat het zover is, zijn er dan meestal al meer dan honderd dagen lang zoektochten in die data geweest. Hackers zoeken naar de kroonjuwelen van een bedrijf. Dat kan bijvoorbeeld intellectueel eigendom zijn, of klantgegevens. Pas als ze die hebben zetten ze de deur op slot door versleuteling en vragen ze om losgeld.”

“Aanvallen vinden op allerlei vlakken plaats”, geeft hij ook aan. “Op onder andere Windows-pc’s, mobiele devices, software defined netwerken en IoT- en cloudomgevingen.” Een andere belangrijke ontwikkeling is dat er vaak aanvallen in de keten plaatsvinden. “VDL werd aangevallen om bij ASML te komen”, geeft hij als voorbeeld. “Bedrijven denken vaak dat ze goed beveiligd zijn, maar je bent heel snel ingehaald door cybercriminelen. Met alleen een firewall, anti-virus of endpoint detectie kom je er vandaag de dag niet meer. Je moet richting managed detectie en response. Dat moet in de mindset van de reseller komen en dat vind ik een prachtige uitdaging. Ik zie het als een roeping.”

Hij heeft zes belangrijke tips voor bedrijven. “Allereerst: behoud wat je aan security hebt en houd dat up-to-date. Verhoog daarnaast je detectie en automatische response. Zorg er bovendien voor dat je data en signalen correleren met behulp van een SIEM-oplossing.  Vergeet natuurlijk ook het unified endpoint niet. Zorg bovendien voor geautomatiseerde response. En tot slot: denk aan de menselijke factor. Want bewustwording en compliancy zijn cruciaal.”

Platform
TD SYNNEX brengt een nieuw DNA met zich mee en is een ander bedrijf dan Tech Data was, geeft hij aan. Hij ziet, richting partners, drie hoofdtaken. “We willen fungeren als een trusted advisor met kennis, oplossingen en platformen. We willen ook een belangrijke rol als solution aggregator vervullen: een partij die oplossingen combineert. Tot slot zijn we channel partner only, dus we blijven volledig via het kanaal en voor het kanaal werken. We willen op een onafhankelijke manier toegevoegde waarde voor de reseller bieden.”

“Channelpartners hebben nu al een uitdaging”, merkt hij. “Ze moeten klanten beveiligen en dat moet snel gebeuren. Maar ze missen daarvoor vaak de mensen en middelen. Daarom bieden we bijna al onze cybersecurity-oplossingen nu ook aan in ons nieuwe partner MSSP platform. Daarmee kunnen partners bij hun klanten, zonder heel veel eigen kennis, meteen beginnen met beveiligen. Zie het als een stekker die je in ons managed cybersecurity platform stopt. Wij handelen alles verder af, voor en met de partner. Als ze eraan toe zijn kunnen ze het later verder uitdiepen.” Dat is extra interessant vanwege nieuwe regelgeving, vult hij aan. “De NIS2-richtlijn, die in november 2023 actief wordt, zorgt ervoor dat bedrijven worden gedwongen om hun security op een meer diepgaand niveau voor elkaar te hebben. Zij komen daarmee naar onze partners en die moeten snel met oplossingen kunnen komen. Ook daarvoor is dit platform bedoeld.”

Goede keuzes maken
Geheniau wil resellers helpen om door de bomen het bos te zien. “In mijn beginjaren waren er misschien vijf of zes bekende AV security-vendoren. Nu komen er elke week minstens tien bij. Voor partners is het dan ook vrijwel onmogelijk om snel goede keuzes te maken. Wij doen die screening voor hen. We kennen de merken door en door en helpen resellers ook met de juiste solution-combinaties.”

Daarvoor kunnen partners niet alleen gebruik maken van het MSSP platform. “We hebben ook het e-commerce-platform InTouch, waar je makkelijk iets kunt bestellen. Ook is er onze digitale Software Store, waarin je al je licenties beheert en kunt verlengen. Tot slot hebben we ook een unieke StreamOne Cloud Marketplace waar alle hyperscalers zoals Microsoft, Google en AWS in opgenomen zijn. Onze cybersecurity-oplossingen worden daarin nu ook aangeboden via een pay-as-you-go-model, waardoor je heel makkelijk op- en af kunt schalen.”

Snoepwinkel
“We willen onze kennis graag delen en gebruiken, daarvoor zijn onze certificerings- en trainingscentra in Bodegraven, Eindhoven en Brussel”, vertelt hij. “We helpen partners ook met technische en commerciële ondersteuning. Denk daarbij aan vendor-specifieke sales-specialisten, pre-sales experts en solution builders. Ook onze financial services worden steeds vaker gebruikt bij schommelingen in de valutamarkt.”

“Een sprekend mens is bij TD SYNNEX te helpen”, sluit hij enthousiast af. “Vraag het ons en wij vinden een weg naar de juiste expert, het juiste product of de juiste oplossing. Ja, ik word er erg enthousiast van. Ik zie het als een soort snoepwinkel, vanwege alle diensten die we partners kunnen bieden. Het kanaal gaat de komende jaren verder veranderen en wij zijn daar helemaal klaar voor.”

Auteur: Johan van Leeuwen

Lenovo Channel Campagne vierkant Algosec 14/11/2024 t/m 28/11/2024 BW
ALSO BW 03-06-2024 tm

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!