Cyberaanval op DNV ShipManager-servers
Het Noorse DNV, dat ook actief is in Nederland, werkt aan het herstel van de functionaliteiten van de dedicated ShipManager-servers na een cyberaanval met ransomware op 7 januari die rond de 1000 schepen heeft getroffen. Er zijn externe technische experts ingeschakeld om de aanval te onderzoeken, waarvan ook aangifte is gedaan bij de politie en andere relevante autoriteiten.
De ShipManager-servers van DNV werden op zaterdagavond 7 januari het slachtoffer van een ransomware-cyberaanval. DNV-experts hebben de servers onmiddellijk afgesloten naar aanleiding van het incident. Alle schepen kunnen nog steeds de on-board, offline functionaliteiten van de ShipManager-software gebruiken, andere systemen aan boord van de schepen worden niet beïnvloed. De cyberaanval heeft geen invloed op het functioneren van de schepen.
Er zijn geen aanwijzingen dat andere gegevens of servers van DNV worden aangetast. De serverstoring heeft geen invloed op andere DNV-services. De IT-infrastructuur van Ship Manager is geïsoleerd van de rest van de servers van DNV en het forensisch onderzoek uitgevoerd door de wereldwijde IT-beveiligingspartners van DNV heeft bevestigd dat er geen zijdelingse beweging naar andere delen van de IT-infrastructuur van DNV werd gedetecteerd als onderdeel van de aanval. Informatie zoals DNV-gebruikersaccounts, e-mails en alle andere diensten zijn niet beïnvloed door het incident.
De aanval is gemeld bij de Noorse politie, die de relevante politiediensten heeft ingelicht. Het werd ook gemeld aan de Noorse nationale veiligheidsautoriteit, de Noorse gegevensbeschermingsautoriteit (DPA) en de Duitse cyberbeveiligingsautoriteit. Alle betrokken klanten zijn op de hoogte gebracht van hun verantwoordelijkheid om de relevante gegevensbeschermingsautoriteiten in hun land op de hoogte te stellen.
Als onderdeel van het onderzoek werkt DNV nauw samen met wereldwijde IT-beveiligingspartners om het incident te analyseren en zo snel mogelijk te zorgen voor veilige online operaties.
DNV heeft regelmatig contact met alle klanten van ShipManager over de situatie. Ongeveer 70 klanten, die ongeveer 1.000 schepen exploiteren, zijn getroffen. Alle betrokken klanten hebben het advies gekregen om relevante mitigerende maatregelen te overwegen, afhankelijk van het soort gegevens dat ze naar het systeem hebben geüpload.