Netpresenter integreert ChatGPT in zijn communicatieplatform
Het Nederlandse werknemerscommunicatieplatform Netpresenter integreert ChatGPT in de nieuwe (bèta)versie van hun platform. Hierdoor kunnen bedrijven nu via artificiële intelligentie (AI) communiceren met hun medewerkers.
ChatGPT, dat ontwikkeld is door het Amerikaanse bedrijf OpenAI, maakt het mogelijk om op basis van enkele zoektermen automatisch teksten te genereren, te vertalen en samen te vatten. Ook geeft het suggesties voor afbeeldingen die toegevoegd kunnen worden. Door de integratie van ChatGPT met het platform kunnen organisaties deze gecreëerde content met een druk op de knop delen via alle mogelijke communicatiekanalen, van bedrijfsapp tot narrowcastingschermen in een kantine.
Buiten de integratie met de publieke ChatGPT bètaversie van OpenAI heeft Netpresenter meer artificiële intelligentie toegevoegd aan het platform. Zo is het platform in staat om te meten of de gedeelde informatie daadwerkelijk wordt geopend door medewerkers, blijft hangen en of er behoefte is aan meer verdieping of herhaling. Hiermee kan het platform automatisch de boodschap specifieker op hen afstemmen. Ook kan Netpresenter bijvoorbeeld bestaande content, of deze nu in Microsoft Teams, SharePoint of het intranet staat, samenvatten en delen met collega’s. Deze berichten worden vervolgens automatisch weergegeven op alle apparaten en schermen, zoals grote beeldschermen in een hal of screensavers van computers. Deze functionaliteit is met name handig voor het delen van cruciale informatie met medewerkers. Het systeem kan daarnaast ook ingezet worden in crisissituaties, zoals bij een cyberaanval of calamiteit.
Een slimme communicatieassistent
Door gebruik te maken van deze AI-technologieën worden organisaties ondersteund bij de communicatie met hun medewerkers. Het is in potentie een slimme communicatieassistent die helpt met het uitvoeren van dagelijkse taken en het verzenden van cruciale informatie. Hierdoor kunnen bedrijven sneller, kostenefficiënter en effectiever communiceren, wat ten goede komt aan de productiviteit. Waar bedrijven nu voor ieder communicatiekanaal andere content moeten maken, zorgt Netpresenter ervoor dat de juiste inhoud automatisch in luttele seconden bij de juiste personen via de juiste kanalen terecht komt. Medewerkers krijgen op deze manier alleen de informatie te zien die voor hen op dat moment relevant is. De output van ChatGPT kan onjuiste of onwenselijke informatie genereren. Daarom is het belangrijk om als communicatieprofessional niet volledig te vertrouwen op deze AI-functionaliteit en altijd te controleren of de geschreven content de juiste informatie bevat.
Frank Hoen, oprichter en CEO van Netpresenter: “Door de opkomst van hybride werken is interne communicatie met medewerkers een strategisch speerpunt geworden voor veel organisaties. Het goed informeren en betrekken van collega’s is cruciaal voor hun bestaansrecht. Efficiënte communicatie houdt het team gemotiveerd, betrokken, maar ook veilig. Ik ben trots op het feit dat wij als eerste platform ter wereld artificiële intelligentie concreet hebben kunnen maken voor organisaties. Door het toevoegen van de allernieuwste technologieën, zoals ChatGPT, zijn wij een gamechanger als het gaat om werknemerscommunicatie. We staan al ruim een kwart eeuw bekend als de pionier op dit gebied. De nieuwe versie van ons platform, waarvan AI de drijvende kracht is, is wederom het bewijs dat we die positie nog steeds kunnen waarmaken. Niet alleen in Nederland of Europa, maar overal ter wereld.”