Pegasystems maakt generatieve AI business ready
Pegasystems, een low-code platformprovider, breidt zijn low-code platform Pega Infinity™ uit met een aantal generatieve AI-mogelijkheden. Deze zijn gebaseerd op vergelijkbare generatieve machine learning-modellen die de basis vormen van OpenAI’s ChatGPT en maken het softwareplatform sneller, intelligenter en gebruiksvriendelijker en verhogen daarmee ook de productiviteit van de gebruikers. In de toekomst zijn eenvoudige commando's in natuurlijke taal zoals ‘Genereer een rapport’, ‘Verfijn deze aanbieding’ of ‘Ontwikkel een applicatie’ genoeg om geheel volgens de richtlijnen van een organisatie een taak uit te voeren.
Gecombineerd met Pega’s AI-gestuurde bestaande decisioning en workflow automatisering, wil Pega generatieve AI 'business-ready' maken. Dit helpt organisaties om verschillende zakelijke doelen nog sneller te realiseren, zoals:
Applicatieontwikkeling: Een ontwikkelaar kan App Studio bijvoorbeeld de opdracht geven ‘een aanvraag voor een woningkrediet te maken’ en hoeft dan alleen uit een lijst met automatisch gegenereerde taakelementen (fasen) en stappen binnen de workflow de juiste te selecteren om een nieuwe aanvraag te genereren. Gebruikers kunnen binnen enkele seconden testdata genereren wat ontwikkelaars dagen onnodig werk bespaart. Gecombineerd met de bestaande low-code mogelijkheden van Pega, helpt generatieve AI organisaties om nog sneller applicaties en workflows te bouwen.
1:1 Klantbetrokkenheid: Marketeers kunnen de Pega Customer Decision HubTM vragen ‘een hypotheekfinancieringsaanbod te verfijnen zodat het millenials beter aanspreekt’. Zo kunnen marketeers op een snelle en kosteneffectieve manier bepaalde klantsegmenten bereiken die in bestaande marketingcampagnes meestal niet worden benaderd. Dit zorgt voor meer engagement met ‘vergeten doelgroepen’.
Operationeel inzicht: Met de opdracht ‘Toon mij alle bestellingen per regio, per maand’ kunnen Pega-applicaties op basis van operationele gegevens een overzicht maken. Dit geeft managers transparant en direct inzicht in alle niveaus van hun workflows.
Om de veiligheid en betrouwbaarheid voor organisaties te waarborgen, gelden voor generatieve AI dezelfde audits en menselijke goedkeuringsprocessen als voor het Pega Infinity platform. IT-managers kunnen klantspecifieke generatieve AI API's in Pega Infinity integreren en de bijbehorende licenties en controles centraal beheren. Dit geeft meer flexibiliteit om bestaande of nieuwe generatieve AI API's toe te voegen. Geautoriseerde medewerkers kunnen alle door kunstmatige intelligentie gegenereerde tekst beoordelen, bewerken en goedkeuren. Dit beperkt het risico op het publiceren van foutieve of bevooroordeelde teksten zoveel mogelijk.
Pega Infinity combineert gepersonaliseerde klantbetrokkenheid, klantenservice en intelligente automatiseringsmogelijkheden binnen één platform. Door organisaties in staat te stellen hun klanten te benaderen met de juiste boodschap, op het juiste moment en via het juiste kanaal, stimuleren deze mogelijkheden de digitale transformatie en verhogen ze de klanttevredenheid, klantwaarde en productiviteit. Bovendien maakt Pega's low-code platform processen minder complex, versnelt de ontwikkeling en introductie van software en vergroot daarmee de klant- en medewerkerstevredenheid.
"De wereld is in de ban van de eindeloze mogelijkheden van generatieve AI. Met de release van Pega Infinity '23 in het derde kwartaal van 2023 werkt Pega aan het ontsluiten van het potentieel van generatieve AI voor brede acceptatie door organisaties", aldus Kerim Akgonul, chief product officer bij Pega. “Deze mogelijkheden zullen onze bestaande AI- en automatiseringsmogelijkheden flink uitbreiden. Door generatieve AI en Pega te combineren, kunnen onze klanten hun digitale transformatie inspanningen enorm versnellen.”
Pega demonstreert de nieuwe mogelijkheden van generatieve AI tijdens PegaWorld iNspire, de jaarlijkse conferentie van Pega van 11 tot 13 juni 2023 in Las Vegas.