Cloud diensten uitgaven in China groeien in 2023 met twaalf procent
2022 was over het algemeen een conservatief jaar voor de cloudmarkt op het vasteland van China , met een marktgroei van 10% tot een totaal van 30,3 miljard dollar. Het jaar werd afgesloten met een groei van 4% op jaarbasis in het vierde kwartaal, goed voor een totaal van 7,9 miljard dollar aan clouduitgaven.
De groeipercentages lieten in 2022 een aanzienlijke daling zien in vergelijking met de sterke prestaties van de afgelopen jaren (meer dan 30% jaarlijkse groei in de voorgaande drie jaar). De impact van de pandemie en de beperkingen ervan kunnen niet worden genegeerd: bedrijven tonen minder enthousiasme voor de acceptatie van de cloud en maken zich meer zorgen over de operationele kostenvoordelen van de cloud.
Klanten die al naar de cloud zijn gemigreerd, beginnen te kijken naar platform- en softwarediensten. Nu de beperkingen worden opgeheven, wordt de negatieve impact op ondernemingen geleidelijk geëlimineerd en staat de vraag naar de cloud op het punt om terug te keren. Maar een zekere voorzichtigheid rond IT-budgetten zal het moeilijk maken om terug te keren naar piekgroei in de cloud. In 2023 verwacht Canalys dat de uitgaven voor Chinese cloudinfrastructuurdiensten voor het volledige jaar met 12% zullen groeien.
Alibaba Cloud, Huawei Cloud, Tencent Cloud en Baidu AI Cloud, de vier grootste cloudleveranciers op het vasteland van China in 2022, groeiden samen met 9% tot een gecombineerd aandeel van 79% in de klantuitgaven. Telco's proberen marktaandeel in de cloud te veroveren door hun eigen clouddiensten te introduceren, wat resulteert in een zeer lichte daling van het marktaandeel voor de vier grootste cloudleveranciers. De concurrentiedruk op de top vier leveranciers zal verder toenemen, vooral in de overheid en de publieke sector, aangezien telco's daar een concurrentievoordeel hebben. Ondanks het aanvankelijke sterke momentum van de telco's, bestaat er nog steeds een gat in het aanbod van platformen en softwaremogelijkheden dat moet worden gedicht voordat ze sterke spelers worden in cloudinfrastructuurdiensten.
"23% van de totale Chinese markt voor cloudservices zal in 2022 naar verwachting worden vertegenwoordigd door platform-as-a-service", zegt Yi Zhang, onderzoeksanalist van Canalys. "De vereisten voor cloudservices van zakelijke klanten zijn complexer geworden, met veel veeleisende aanpassingen en de focus is verschoven van simpelweg het bieden van cloudinfrastructuur naar het bieden van uitgebreide cloudplatform- en softwaremogelijkheden. Het aandeel van PaaS zal naar verwachting in 2023 toenemen, aangezien de beste cloudleveranciers van China investeringen aankondigen in het werven van verticaal gerichte partners om PaaS-oplossingen aan klanten te bieden. "
China-cloud-markt-2022
Alibaba Cloud bleef op de eerste plaats in 2022, met 36% van de totale klantuitgaven in cloudinfrastructuurdiensten na een groei van 7% op jaarbasis. Alibaba Cloud beleefde een moeilijk jaar, met groeipercentages die kwartaal-op-kwartaal vertraagden, na een sterk 2021. De inkrimping van de inkomsten van internetgebaseerde klanten, het sterkste bedrijfssegment van Alibaba, zal naar verwachting in 2023 afnemen. van internetklanten zal herstellen naarmate de economie zich herstelt nadat de pandemische beperkingen zijn opgeheven. Alibaba Cloud heeft een databeveiligingsaanval overleefd en is actief op zoek naar mogelijkheden voor klantenuitbreiding bij de overheid en de publieke sector. Alibaba Cloud boekt gestage vooruitgang in zijn overzeese expansie en kondigt de opening aan van zijn derde datacenter in Japan dit kwartaal. Het lanceerde zes nieuwe datacenters, verspreid over drie continenten.
Huawei Cloud staat op de tweede plaats met een marktaandeel van 19% in 2022, een jaarlijkse groei van 13% (vooruitlopend op de algemene marktgroei). In 2022 plukte Huawei Cloud aanzienlijke vruchten van zijn investering in zijn kanaalecosysteem, met een omzetgroei van 55% via zijn partners. Het kondigde plannen aan om zijn partnerprogramma te upgraden om partners aantrekkelijkere voordelen te bieden, hoewel details nog moeten worden onthuld. Bovendien heeft Huawei Cloud in 2022 een indrukwekkende omzetgroei gezien in overzeese regio's, waarbij het profiteerde van zijn strategie om Chinese ondernemingen te helpen naar het buitenland uit te breiden. Het is de bedoeling om in 2023 nieuwe datacenters te openen in Turkije, Saoedi-Arabië, de Filippijnen, Egypte en andere regio's.
Tencent Cloud werd derde met een marktaandeel van 16%. Tencent Cloud werd gedurende het jaar opnieuw beïnvloed door interne bedrijfsherstructureringen, wat leidde tot een vertragende omzetgroei. In navolging van zijn strategie om zich te concentreren op winstgevendheid, heeft het zijn aandacht gericht op het ontwikkelen van platform- en softwareservicemogelijkheden, waarbij het in 2022 op de tweede plaats kwam na Alibaba Cloud in de PaaS-markt. Daarnaast lanceerde het 'Media Services', een allesomvattend mediaplatform aanbod van 400 mediagerelateerde diensten. Tencent Cloud is vastbesloten voort te bouwen op zijn ervaring in mediadiensten om het concurrentievermogen en de differentiatie te verbeteren. Tencent Cloud heeft onlangs zijn portfolio uitgebreid met de lancering van 'Metaverse-in-a-Box' om de reis van ondernemingen naar Metaverse te versnellen.
Baidu AI Cloud veroverde in 2022 9% van de Chinese cloudmarkt en groeide met 11% op jaarbasis. Baidu AI Cloud heeft zijn cloudactiviteiten in het vierde kwartaal geherstructureerd door proactief laagwaardige klantprojecten te schrappen, wat zijn groeitempo op korte termijn beïnvloedde. Baidu volgt een strategie om AI en cloudservices te combineren. Met de lancering van ChatGPT die furore maakte, lanceerde Baidu in maart 2023 een lokale versie van het ChatGPT-model genaamd 'ERNIE Bot'. Baidu AI Cloud zal dit waarschijnlijk proberen te gebruiken als een manier om bedrijven naar zijn cloud te trekken, vergelijkbaar met de integratie van Microsoft van AI openen.
Canalys definieert cloudinfrastructuurservices als services die infrastructure-as-a-service en platform-as-a-service bieden, hetzij op een speciale gehoste privé-infrastructuur of gedeelde openbare infrastructuur. Dit sluit software-as-a-service-uitgaven direct uit, maar omvat inkomsten die worden gegenereerd uit de infrastructuurdiensten die worden gebruikt, om deze te hosten en te exploiteren.