Kabinet: Scherpere regels rondom gebruik generatieve AI in onderwijs niet nodig
Het kabinet vindt het niet nodig om de regels aan te scherpen voor het gebruik van generatieve kunstmatige intelligentie (AI) door scholieren en studenten. Het is aan Nederlandse docenten om in de gaten te houden of leerlingen misbruik maken van dergelijke tools.
Dit melden minister Dijkgraaf van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap, staatssecretaris Van Huffelen van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties, minister Adriaansens van Economische Zaken en Klimaat en minister Wierma voor Primair en Voortgezet Onderwijs in reactie op Kamervragen. Het kabinet meldt zich zorgen te maken over de risico's van de software, onder meer wat betreft privacy en de verspreiding van desinformatie. Ook wijst het op het risico op het ontstaan van biases, wat verschillen tussen leerlingen en studenten kunnen vergroten en groepen onterecht kunnen benadelen.
'Ontwikkeling van AI vraagt om een aanpassing'
Tegelijkertijd vindt het kabinet het niet nodig om maatregelen te nemen tegen het gebruik van de technologie door scholieren. "De ontwikkeling van AI zal een aanpassing vragen van docenten en leerlingen en studenten om goed met intelligente technologieën in het onderwijs om te gaan", aldus de ministers en staatssecretaris. "De sleutel ligt vooral bij de didactische aanpak in de klas, bijvoorbeeld door leerlingen niet te beoordelen op het eindproduct maar op het schrijfproces of door opdrachten in de klas te laten maken met pen en papier. Van onderwijsinstellingen vraagt dit om te doordenken hoe zij vanuit hun visie op goed onderwijs dit binnen hun instellingen willen vormgeven. Zij worden hierbij ondersteund door Kennisnet en SURF, die webinars en artikelen aanbieden."
De ministers en staatssecretaris reageren met hun brief op Kamervragen, die zijn ontstaan na berichtgeving van de NOS dat docenten niet altijd in de gaten hebben dat leerlingen van ChatGPT gebruik maken. Zo blijkt uit onderzoek dat de tool voor het maken van allerlei schoolopdrachten wordt ingezet, variërend van essays en verslagen tot volledige werkstukken. Docenten blijken in de praktijk moeite te hebben content gecreëerd door ChatGPT van het eigen werk van leerlingen te onderscheiden.
'Sleutel ligt in de klas'
In de brief erkennen de ministers en staatssecretaris dat er gevallen bekend zijn waarin studenten ChatGPT gebruiken voor het plegen van fraude. Tegelijkertijd zien zij echter ook mogelijkheden om het onderwijs juist te verbeteren. De sleutel voor het succesvol inzetten van generatieve AI ligt volgens de bewindslieden in de klas en vraagt om een 'doordachte manier' om met AI in het onderwijs om te springen.
Het kabinet maakt 80 miljoen euro beschikbaar voor het Nationaal Onderwijslab AI. Ook kunnen leren deelnemen aan projecten rondom het inzetten van AI en zet het kabinet in op een expertisepunt voor digitale vaardigheden.