Martijn Kregting - 07 april 2023

MIT: steeds meer bedrijven vinden verantwoord technologiegebruik een must

Op een verantwoorde wijze technologie inzetten - ‘Responsible technology’ - is een groeiende trend in het bedrijfsleven. Dat stelt de Amerikaanse technische universiteit MIT op basis van onderzoek onder onder managers en directeuren. 73 procent van de respondenten denkt dat verantwoord technologiegebruik even belangrijk zal worden als traditionele zakelijke of financiële overwegingen nu zijn bij het nemen van technologische beslissingen.

MIT: steeds meer bedrijven vinden verantwoord technologiegebruik een must image

MIT deed het mondiale onderzoek in opdracht van Thoughtworks. In juli en augustus 2022 werden diepgaande interviews afgenomen van 550 managers en directeuren in diverse sectoren, waaronder financiële dienstverlening, publieke sector, gezondheidszorg, detailhandel, e-commerce en de energiesector. De resultaten staan in het State of Responsible Technology-onderzoeksrapport.

Rekening houden met ethiek

Responsible Technology als fenomeen houdt in dat een organisatie bij de inzet van technologie actief rekening houdt met ethische normen en waarden en de onbedoelde gevolgen en negatieve effecten ervan. Daaronder vallen bijvoorbeeld privacy-inbreuken als gevolg van datalekken of discriminatie en vooroordelen in algoritmes. Met de opkomst van AI-toepassingen zoals ChatGPT zijn dit soort risico’s niet meer te negeren, zo stelt software- en technologie-adviesbureau Thoughtworks.

Uit het onderzoek blijkt dat veel organisaties het verantwoord gebruik van technologie meer dan cruciaal vinden. 67 procent van de respondenten uit de studie zegt al diverse methodologieën en richtlijnen voor verantwoorde technologie in gebruik te hebben.

“Wij krijgen van Nederlandse organisaties steeds vaker vragen over Responsible Technology,” zegt Martin ter Horst, managing director van Thoughtworks. “Ze begrijpen dat deze aanpak allerlei zakelijke voordelen biedt, waaronder het aantrekken van talent, maar ze hebben vaak hulp nodig om het in de praktijk te brengen. Wij hebben daarvoor een breed scala aan tools en methodieken om ze daarbij te helpen.”

Zakelijke drijfveren

De gedachte achter Responsible Technology is dat iedereen evenredig voordeel heeft van technologie. Toch blijkt uit het onderzoek dat veel organisaties vrij zakelijke drijfveren hebben. Zo noemt 52 procent van de respondenten als belangrijkste motivatie om verantwoorde technologie na te streven een verbeterde perceptie van hun organisatie door consumenten en klanten.

“Er is op zich niets mis mee dat bedrijven vrij traditionele beweegredenen hebben voor responsible tech,” zegt Ter Horst. “De voorgenomen uitkomst is goed. Daarnaast creëert het een voedingsbodem om dit gedachtengoed verder uit te bouwen tot een intrinsieke werkwijze binnen de organisatie.”

Zoals meestal blijkt betrokkenheid van het management essentieel bij het realiseren van een effectief Responsible Technology-beleid. 52 procent van de respondenten noemt een gebrek aan bewustzijn bij het senior management als grootste hindernis bij het invoeren van verantwoorde technologie. Vaak gaat het hierbij om onbegrip, niet zozeer onwil, aldus Ter Horst. “Dit zien we veel onder managers, die soms moeite hebben de beweegredenen te begrijpen. Het vergt echt een andere mindset en een verandering van de bedrijfscultuur, waarbij iedereen intrinsiek zijn verantwoordelijkheid neemt en begrijpt bij het ontwikkelen en gebruiken van technologie.”

Opkomst Responsible Technology serieus nemen

Het onderzoek van MIT onderstreept volgens Thoughtworks de noodzaak voor bedrijven om de opkomst van Responsible Technology serieus te nemen. Positief is hierbij dat steeds meer organisaties dit inzien, en ook merken dat het zakelijke voordelen biedt. Zeker nu de technologische ontwikkelingen rond AI en automatisering steeds sneller gaan, kan de verkeerde inzet ervan grote negatieve gevolgen hebben. Dit maakt het niet alleen een goede zakelijke beslissing dat bedrijven prioriteit geven aan verantwoord technologiegebruik, maar zelfs cruciaal.

Lenovo Channel Campagne vierkant Algosec 14/11/2024 t/m 28/11/2024 BW
ALSO BW 03-06-2024 tm

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!