Logius heeft zich vertild rond ICT-infrastructuur migratie
Logius heeft de overgang naar de nieuwe ICT-infrastructuur niet eenvoudig gehouden zoals eind 2019 geadviseerd. Met de aanpak voor de nieuwe ICT-infrastructuur hebben Logius, de leverancier en het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijkrelaties (BZK) zich vertild. Dit maakt het migratieplan onhaalbaar waar onder andere DigiD, Digipoort, MijnOverheid, eHerkenning en de Berichtenbox op moeten gaan draaien. Dit meldt het Adviescollege ICT-toetsing in een bief aan Alexandra van Huffelen (foto), staatssecretaris van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties.
Vanuit het PICARD/LPC-platform wordt de nieuwe ICT-infrastructuur als dienst aangeboden aan de voorzieningen van Logius. Daarbij worden twee soorten diensten onderscheiden. Basis infrastructuurdiensten (infrastructure-as-a-service). Dit zijn gangbare basisdiensten zoals netwerken, virtuele machines en disk storage. Geavanceerde platformdiensten (platform-as-a-service). Dit zijn meer moderne diensten gebaseerd op cloud-technologie, zoals containers en object storage. De infrastructuur- en platformdiensten worden ontsloten via een integratielaag.
Solvinity
Met de Logius Private Cloud (kortweg LPC) biedt Logius, op basis van de door Solvinity geleverde PICARD-infrastructuur, een aanvullende set met platformdiensten. LPC is opgebouwd uit open source software bijvoorbeeld voor middleware (databases, message queues), ontwikkeltools (Continuous Integration/Continuous Deployment) en monitoring/logging. Solvinity, gespecialiseerd in beveiligde Managed IT Services, werd in 2020 verantwoordelijk voor de levering van IT-infrastructuurdiensten aan Logius. De nieuwe infrastructuur moest begin 2021 operationeel zijn.
Het Adviescollege ICT-toetsing verwacht dat de overgang naar de nieuwe ICT-infrastructuur nog langer gaat duren dan begin 2025, de schatting in de plannen van november 2022. "Het belangrijkste gevolg hiervan is, naast kostenoverschrijdingen, dat burgers en bedrijven nog langer moeten wachten op vernieuwing van de Generieke Digitale Infrastructuur (GDI), en daarmee de verbetering van de digitale dienstverlening van de overheid. Wij zien de volgende twee hoofdredenen voor de onhaalbaarheid van het plan: A: Aanpak voor de ICT-infrastructuur is te risicovol. B: Organisatorische basisvoorwaarden voor migratie zijn niet ingevuld", aldus het Adviescollege ICT-toetsing.
Advies
Als weg voorwaarts vindt het Adviescollege ICT-toetsing dat Van Huffelen stevig moet ingrijpen:
1. Laat Logius zich beperken tot een eenvoudig, bruikbaar platform.
2. Geef voorzieningen de ruimte om de best passende ICT-infrastructuur te kiezen.
3. Laat Logius steviger sturen op de migraties.
4. Zorg voor een zakelijke sturing vanuit beleid op de GDI-dienstverlening.
Van Huffelen meldt aan de Tweede Kamer in een brief over deze situatie: "Ik ben het Adviescollege ICT-toetsing dankbaar voor de geboden inzichten en adviezen. Het oordeel van het AcICT is stevig en vraagt om heroriëntatie op de huidige koers naar de nieuwe ICT-infrastructuur van Logius. Deze heroriëntatie wil ik gaan vormgeven langs de lijn van de adviezen van het AcICT. Ik zal me hierbij enerzijds richten op concrete maatregelen om tot een zorgvuldige en beheersbare overgang naar een nieuwe infrastructuur te komen Anderzijds zal ik eventuele fundamentele keuzes, die nodig zijn om dit soort problemen in de toekomst te voorkomen, niet uit de weg gaan. Het AcICT vermeldt ook mogelijke toekomstige kosten van de migraties en de herbouw van Digipoort als de gekozen aanpak wordt voortgezet. Deze kosten, en de opties om de kosten te beperken, laat ik onderzoeken."
Ondanks dit stevige oordeel over deze oplossingsrichting was, is en blijft de continuïteit van de digitale dienstverlening aan burgers en bedrijven geborgd. De huidige ICT-infrastructuur blijft in gebruik totdat de migraties naar de nieuwe infrastructuur succesvol hebben plaatsgevonden.