Tweede datalek bij T-Mobile US in jaar tijd
T-Mobile US is voor de tweede keer dit jaar getroffen door een datalek. Aanvallers wisten eind februari de systemen van de provider binnen te dringen en hadden een maand lang toegang tot persoonlijke informatie van klanten. Honderden klanten zijn getroffen.
Klanten van de Amerikaanse dochter zijn inmiddels op de hoogte gesteld van het lek, meldt Bleeping Computer dat de waarschuwing inzag. De provider spreekt over een 'kleine aantal T-Mobile accounts' waartoe onbevoegden toegang hebben verkregen. In totaal zijn 836 klanten getroffen.
De gegevens die zijn uitgelekt variƫren per account. Het gaat daarbij onder meer om volledige namen, contactgegevens zoals telefoonnummers en rekeningnummers. Denk echter ook aan social security-nummers, geboortedata en pincodes. Financiƫle gegevens zijn naar verluid niet uitgelekt.
Waakzaam zijn voor identiteitsdiefstal en phishingaanvallen
T-Mobile US adviseert getroffen personen waakzaam te zijn voor identiteitsdiefstal en phishingaanvallen. Het biedt getroffen klanten twee jaar gratis kredietbewaking en bescherming tegen identiteitsdiefstal aan.
Het is de tweede keer dat T-Mobile US dit jaar is getroffen door een datalek. Het bedrijf maakte in januari bekend dat de gegevens van 37 miljoen klanten zijn gestolen. Sinds 2018 is T-Mobile US door acht datalekken getroffen. Bleeping Computer meldt dat hierbij de gegevens van ongeveer 3% van de klanten zijn uitgelekt.