Google innoveert software en devices aanbod
Google heeft een groot aantal aankondigingen gedaan op het gebied van kunstmatige intelligentie (AI) en hardware.
Pixel 7a is de nieuwste telefoon uit de A-serie met toepassingen van Google. De telefoon is gebaseerd op de Google Tensor G2-chip. Bovendien zit de telefoon boordevol met functionaliteiten zoals Face Unlock, een 90 Hz-scherm en draadloos opladen. Er zijn vier kleuren: houtskool, sneeuw, zeeblauw en koraal. De Pixel 7a is vanaf nu verkrijgbaar voor 509 euro.
De nieuwe Google Pixel Tablet
De Pixel Tablet is voorzien van de nieuwste Android-functies, ingebouwde Chromecast en onze Google Tensor G2-chip. Door Pixel Tablet te koppelen met de bijbehorende oplaaddock wordt het een onderdeel van een huis. De tablet gaat in Hub-modus waardoor die handsfree te gebruiken is om bijvoorbeeld muziek te beluisteren, YouTube-video’s te bekijken, als wekker of als digitale fotolijst. De Pixel Tablet komt in de kleuren grijsgroen en porselein en heeft een aluminium behuizing met een nano-keramische coating en ronde randen. De Pixel Tablet wordt geleverd met de oplaaddock en is vanaf vandaag te bestellen voor 679 euro.
Google Maps lanceert Immersive View voor routes
Het afgelopen jaar is Google Maps verder ontwikkeld door nieuwe visuele mogelijkheden te lanceren zoals Live View en Immersive View. Door de continue verbetering van AI introduceert Google een geheel nieuwe manier om een route te ontdekken voordat de genruiker op pad gaat. Met Immersive View voor routes kan de gebruiker elk onderdeel van de route vooraf visualiseren – met de auto, fiets of lopend. Immersive View voor routes zal de komende maanden uitgerold worden in verschillende steden, waaronder Amsterdam.
Nieuwe manieren van zoeken met generatieve AI
In de VS introduceert Google een Engelstalig experiment met generatieve AI in Google Zoeken (Search Generative Experience), Na de zoekvraag krijgt de bezoeker een AI-gedreven snapshot te zien met belangrijke informatie en bijbehorende relevante links. Hierdoor wordt het gemakkelijker om iets sneller te begrijpen en nieuwe inzichten te ontdekken, aldus Google
Ook wordt het gemakkelijker om relevante informatie te zien tijdens het online shoppen. Wanneer er wordt gezocht op een product krijg de consument een snapshot met onder andere bijbehorende producten, actuele reviews, productafbeeldingen en prijzen te zien. Het experiment staat los van de normale zoekmachine.
Een nieuwe gebruikservaring met Magic Editor in Google Foto’s
Google introduceert Magic Editor, een nieuwe tool die gebruikmaakt van generatieve AI om foto’s te bewerken en opnieuw vorm te geven. Zo is het mogelijk om de gehele compositie van de foto te verbeteren door het onderwerp in de foto te verplaatsen naar een andere plek en direct de gaten op te vullen nadat je het onderwerp hebt verplaatst. Ook is het mogelijk om de foto op te helderen of objecten in de foto gemakkelijk te verwijderen. Magic Editor komt later dit jaar naar Pixel.
Laat je persoonlijkheid zien - met een beetje hulp van AI
Google lanceert nieuwe manieren om de Android-telefoon van gebruikers te personaliseren met Magic Compose, Cinematic Wallpapers en generatieve AI-achtergronden wereldwijd.
Lancering van PaLM 2, Google’s nieuwe generatie large language model
PaLM 2 is de nieuwe generatie large language model. Het model is volgens Google goed in rekenen, coderen, redeneren en meertalig vertalen. Het maakt gebruik van de nieuwste JAX en TPU v4 infrastructuur, waardoor het efficiënter en gemakkelijker te trainen is. De kleinere omvang en het gebruik van optimale schaling maken het efficiënter om te bedienen waardoor het beter presteert.
Nieuwe features en updates voor een veiligere toekomst
Het veilig houden van gebruikers is een prioriteit vindt Google en begint bij het bouwen van producten die veilig en privacyvriendelijk zijn en gebruikers zelf de controle geven. Tijdens I/O heeft Google nieuwe functies aangekondigd zoals safe browsing. Safe browsing gebruikt kunstmatige intelligentie om gebruikers te waarschuwen voor gevaarlijke websites en bestanden waardoor oplichting sneller kan worden voorkomen. Daarbij bouwt Google aan een toekomst zonder wachtwoorden met passkey sign-in. Hierdoor wordt het gemakkelijker en veiliger voor een gebruiker om aan te melden via een Google-account.
Advertenties in Google Zoeken - vandaag en in de toekomst
In de Search Generative Experience (zie eerder) blijven zoekadvertenties verschijnen in speciale advertentieblokken op de gehele zoekpagina. Hierdoor hebben adverteerders de mogelijkheid om potentiële klanten te bereiken tijdens hun zoektocht naar informatie, ook wanneer generatieve AI wordt gebruikt. Ook tijdens het experiment blijft Google streven naar transparantie zodat gebruikers duidelijk het onderscheid tussen advertenties en organische zoekresultaten zien.
Verantwoorde AI
Google gelooft dat zijn AI-aanpak zowel vooruitstrevend als verantwoord moet zijn. "Dit betekent dat we AI blijven ontwikkelen - gebaseerd op onze AI principes - zodat de technologie een positieve bijdrage levert aan de samenleving en actuele uitdagingen helpt oplossen. AI zit in veel van onze diensten waaronder Google Maps en Google Translate, maar we gebruiken AI ook voor maatschappelijke uitdagingen zoals klimaatverandering, gezondheidszorg en het bestrijden van misinformatie", aldus Google.