Wouter Hoeffnagel - 18 mei 2023

CEO's: AI gaat grootste impact hebben op mijn branche

Kunstmatige intelligentie (AI) is de toptechnologie waarvan CEO's denken dat ze de komende drie jaar een aanzienlijke impact gaan hebben op hun branche. In een recent onderzoek van Gartner noemt 21% van de respondenten deze technologie.

CEO's: AI gaat grootste impact hebben op mijn branche image

De 2023 Gartner CEO en Senior Business Executive Survey is uitgevoerd van juli tot en met december 2022 onder meer dan 400 CEO's en andere senior business executives in Noord-Amerika, Europa, Azië/Pacific, Latijns-Amerika, het Midden-Oosten en Zuid-Afrika, in verschillende sectoren, omzet en bedrijfsgroottes.

'Diepgaande invloed op business- en bedrijfsmodellen'

"Generatieve AI gaat een diepgaande invloed hebben op business- en bedrijfsmodellen", zegt Mark Raskino, Distinguished VP Analyst bij Gartner. “De angst om iets te missen is echter een krachtige drijfveer voor technologiemarkten. AI bereikt het omslagpunt waarop CEO's die nog niet geïnvesteerd zijn, zich zorgen gaan maken dat ze iets belangrijks voor de concurrentie missen."

"Bij het bepalen van zakelijke prioriteiten zijn CEO's terughoudend, maar niet bevroren", zegt Kristin Moyer, Distinguished VP Analyst bij Gartner. "Meer dan de helft van de CEO's gelooft dat een economische neergang of recessie in 2023 oppervlakkig en kort zal zijn, en het onderzoek toonde slechts een bescheiden stijging aan in cashflow, kapitaal en fondsenwerving."

Groei blijft topprioriteit

Ondanks de impact van deze economische tegenwind noemde de helft van de CEO's groei als de belangrijkste strategische bedrijfsprioriteit voor de komende twee jaar. Technologie blijft ook een belangrijk aandachtsgebied voor CEO's, op de voet gevolgd door personeelskwesties (zie figuur 1).

Figuur 1: Top strategische zakelijke prioriteiten van CEO's voor 2023-2024 (som van top drie vermeldingen)

Bron: Gartner (mei 2023)

'Prioriteiten stabiliseren zich'

"Na drie jaar van volatiliteit stabiliseren de prioriteiten van de CEO zich", aldus Raskino. "Uitvoerende leiders kijken voorbij de naschokken van de omnicrisisperiode naar een tijd waarin talent, duurzaamheid en digitale verandering op een hoger niveau de hefbomen zullen zijn voor concurrentieprestaties."

Het aantal vermeldingen van ecologische duurzaamheid steeg zelfs met 25% ten opzichte van de enquête van vorig jaar, wat de eerste keer was dat duurzaamheid een van de top 10-prioriteiten van CEO's was. Gartner voorspelt dat ecologische duurzaamheid tegen 2026 een hogere strategische bedrijfsprioriteit zal zijn voor CEO's dan de technologiegerelateerde categorie.

Inflatie zorgt voor verschuivingen in klantgedrag

Inflatie werd door 22% van de CEO's gerangschikt als het meest schadelijke bedrijfsrisico, en bijna een kwart noemde grotere prijsgevoeligheid als de grootste verschuiving in klantverwachtingen die ze dit jaar verwachten. Het verhogen van prijzen is echter nog steeds de belangrijkste maatregel die CEO's nemen als reactie op inflatie (44%), gevolgd door kostenoptimalisatie (36%) en productiviteit, efficiëntie en automatisering (21%).

"Het is zorgwekkend dat CEO's nog niet zo gefocust lijken te zijn op productiviteit als zou moeten in een periode van inflatie", aldus Moyer. “Dit kan te wijten zijn aan wishful thinking dat inflatie geen blijvend kenmerk van het economische landschap zal worden. CEO's moeten automatisering omarmen om methoden, processen en producten opnieuw te ontwerpen voor efficiëntie, in plaats van kostenstijgingen op klanten af te wentelen."

Talent aantrekken en behouden

Gevraagd naar de impact van verschillende risico's op het bedrijf, noemde 26% van de CEO's het tekort aan talent het meest schadelijke risico voor hun organisatie. Het aantrekken en behouden van talent is verreweg de belangrijkste prioriteit voor CEO's. Zorgen over beloning zijn de grootste verschuiving in het gedrag van werknemers en potentiële werknemers waar CEO's op anticiperen, gevolgd door een verlangen naar meer flexibiliteit en werken op afstand of hybride werk.

"De nadruk op beloning is niet verrassend in een inflatoire omgeving, maar in eerdere economische cycli zou werkloosheid doorgaans de macht van de arbeidsmarkt ondermijnen", aldus Raskino.

Klanten van Gartner kunnen meer lezen in het rapport “2023 CEO Survey – The Pause and Pivot Year.

Lenovo Channel Campagne vierkant Algosec 14/11/2024 t/m 28/11/2024 BW
Axians 12/11/2024 t/m 26/11/2024 BN+BW

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!