Witold Kepinski - 18 mei 2023

Apple App Store stopte in 2022 meer dan 2 miljard dollar aan frauduleuze transacties

Apple heeft aangekondigd dat de App Store in 2022 meer dan 2 miljard dollar aan mogelijk frauduleuze transacties heeft voorkomen en bijna 1,7 miljoen app-inzendingen heeft afgewezen omdat ze niet voldeden aan de hoge normen van de App Store op het gebied van privacy, beveiliging en inhoud.

Apple App Store stopte in 2022 meer dan 2 miljard dollar aan frauduleuze transacties image

De App Store werd in 2008 gelanceerd met als missie twee belangrijke doelstellingen te verwezenlijken: een betrouwbaar en veilig platform creëren voor gebruikers om veilig apps te ontdekken en te downloaden, en ontwikkelaars een geweldige kans bieden om hun ideeën te presenteren en hun bedrijf te laten groeien.

In de loop der jaren heeft Apple verschillende maatregelen genomen om een ​​ecosysteem te ondersteunen waar zowel gebruikers als ontwikkelaars baat bij hebben. Als gevolg hiervan is de App Store volgens Apple een levendig en innovatief platform geworden dat gemiddeld meer dan 650 miljoen wekelijkse bezoekers over de hele wereld trekt, terwijl het meer dan 36 miljoen geregistreerde Apple-ontwikkelaars voorziet van een wereldwijd distributieplatform dat meer dan 195 lokale betaalmethoden en 44 valuta's ondersteunt.

Accountfraude

Vorig jaar verwijderde Apple 428.000 ontwikkelaarsaccounts en 282 miljoen klantaccounts wegens fraude en misbruik.

In de loop der jaren heeft Apple zijn systemen verbeterd om accountfraude continu te monitoren en snel op te sporen. In 2021 beëindigde Apple meer dan 802.000 ontwikkelaarsaccounts wegens mogelijk frauduleuze activiteiten. In 2022 daalde dat aantal tot 428.000, mede dankzij nieuwe methodes en protocollen waarmee de App Store het aanmaken van mogelijk frauduleuze accounts kan voorkomen. Bovendien werden bijna 105.000 inschrijvingen voor het Apple Developer Program afgewezen wegens vermoedelijke frauduleuze activiteiten, waardoor deze slechte actoren geen apps konden indienen bij de App Store. In 2022 beschermde Apple gebruikers tegen bijna 57.000 onbetrouwbare apps van onwettige winkelpuien, die niet dezelfde ingebouwde privacy- en beveiligingsmaatregelen hebben als de App Store. Deze niet-geautoriseerde marktplaatsen verspreiden schadelijke software die populaire apps kan imiteren of wijzigen zonder toestemming van hun ontwikkelaars. Alleen al in de afgelopen 30 dagen blokkeerde Apple bijna 3,9 miljoen pogingen om apps te installeren of te lanceren die illegaal werden verspreid via het Developer Enterprise Program, waarmee grote organisaties interne apps kunnen implementeren voor gebruik door werknemers.Apple onderneemt ook actie tegen frauduleuze klantaccounts en heeft in 2022 meer dan 282 miljoen klantaccounts uitgeschakeld die verband hielden met frauduleuze en beledigende activiteiten. En 198 miljoen pogingen tot frauduleuze nieuwe accounts werden geblokkeerd voordat ze zelfs maar konden worden aangemaakt.

App-beoordeling

De eerste verdedigingslinie van de App Store beschermde gebruikers tegen honderdduizenden onveilige apps in 2022.

Apple voert een aantal veiligheidscontroles uit op elke app voordat deze in de App Store terechtkomt. Tijdens de ontwikkelingsfase inspecteert Xcode systematisch apps om te bevestigen dat ze geautoriseerde technologieën gebruiken en om ervoor te zorgen dat de app voldoet aan de minimumvereisten voor de App Store. Nadat een ontwikkelaar zijn app heeft geüpload naar App Store Connect, worden aanvullende controles uitgevoerd om te verifiëren dat deze niet verwijst naar privé-API's en vrij is van bekende malware. Na beoordeling wordt elke inzending zorgvuldig bekeken door een lid van het App Review-team om ervoor te zorgen dat deze voldoet aan de kwaliteits- en veiligheidsnormen van Apple.

App Review heeft zijn processen in de loop van de tijd ontwikkeld en zijn activiteiten over de hele wereld uitgebreid om ontwikkelaars te ondersteunen en te helpen hun apps snel in de App Store te krijgen. Gemiddeld beoordeelt het team meer dan 100.000 app-inzendingen per week, waarvan bijna 90 procent binnen 24 uur een beoordeling ontvangt. Na meer dan 6,1 miljoen app-inzendingen in 2022 te hebben beoordeeld, heeft App Review meer dan 185.000 ontwikkelaars geholpen hun allereerste app in de App Store te publiceren en meer dan 20.000 telefoontjes gepleegd naar ontwikkelaars om hen te helpen problemen te diagnosticeren en op te lossen die leidden tot een afwijzing van een app-inzending. 

n 2022 werden om verschillende redenen bijna 1,7 miljoen app-inzendingen afgewezen uit de App Store, waaronder bezorgdheid over fraude en privacy. In meer dan één geval dit jaar heeft App Review apps betrapt op het gebruik van kwaadaardige code die de inloggegevens van gebruikers van services van derden kon stelen. In andere gevallen identificeerde het App Review-team verschillende apps die zich vermomden als onschadelijke platforms voor financieel beheer, maar de mogelijkheid hadden om in een andere app te veranderen. In 2022 werden bijna 24.000 apps geblokkeerd of verwijderd uit de App Store vanwege lokaas-en-wisselovertredingen zoals deze.Er zijn nog andere redenen waarom een ​​app wegens fraude kan worden afgewezen. Zo bleken vorig jaar meer dan 153.000 app-inzendingen uit de App Store spam, copycats of misleidend te zijn, en werden bijna 29.000 inzendingen afgewezen omdat ze verborgen of niet-gedocumenteerde functies bevatten. Soms proberen apps de persoonlijke gegevens van gebruikers te verkrijgen zonder hun medeweten of toestemming. In 2022 werden meer dan 400.000 app-inzendingen afgewezen wegens privacyschendingen.App Review onderzoekt ook apps die zijn gemeld via Apple's Report a Problem-tool en onderneemt onmiddellijk actie om apps te verwijderen waarvan is bevestigd dat ze frauduleus of kwaadaardig zijn. Niet-goedgekeurde apps onder een ontwikkelaarsaccount dat is beëindigd wegens fraude en misbruik, worden automatisch verwijderd en voorkomen dat ze in de App Store worden ingediend. In 2022 ondernam App Review actie om te voorkomen dat bijna 84.000 potentieel frauduleuze apps gebruikers in de App Store bereikten.

Beoordelingen en Recensies

Apple heeft vorig jaar meer dan 147 miljoen frauduleuze beoordelingen en beoordelingen uit de App Store gedetecteerd en geblokkeerd.

Beoordelingen en recensies zijn een belangrijk kenmerk van de App Store. Gebruikers vertrouwen op hen om te helpen beslissen welke app ze willen downloaden, en ontwikkelaars gebruiken ze als essentiële feedback voor het verbeteren van hun apps. Niet-authentieke beoordelingen en recensies van frauduleuze of botaccounts kunnen gebruikers misleiden tot het downloaden van een onbetrouwbare app die probeert het systeem te misleiden door middel van een verkeerde voorstelling van zaken. In 2022, met meer dan 1 miljard verwerkte beoordelingen en beoordelingen, heeft Apple meer dan 147 miljoen beoordelingen en beoordelingen geblokkeerd en verwijderd omdat ze niet voldeden aan de moderatienormen.

Betalings- en creditcardfraude

Apple blokkeerde in 2022 een recordbedrag van $ 2 miljard aan frauduleuze transacties en verbood 714.000 frauduleuze accounts om opnieuw transacties uit te voeren.

Naarmate de digitale economie evolueert, wenden steeds meer mensen zich tot online betalingen om goederen en diensten te kopen. Apple heeft enorme investeringen gedaan in het creëren van veilige betalingstechnologieën zoals Apple Pay en StoreKit om de financiële informatie van mensen te beschermen. Deze technologieën worden door bijna 943.000 apps gebruikt om goederen en diensten in de App Store te verkopen.Apple neemt creditcardfraude uiterst serieus en blijft zich inzetten om de App Store en zijn gebruikers te beschermen tegen dit soort stress. Met Apple Pay worden creditcardnummers bijvoorbeeld nooit gedeeld met verkopers, waardoor een risicofactor in het betalingstransactieproces wordt geëlimineerd. Vorig jaar blokkeerde Apple bijna 3,9 miljoen gestolen creditcards voor frauduleuze aankopen en verbood het 714.000 accounts om opnieuw transacties uit te voeren. In totaal blokkeerde Apple in 2022 $ 2,09 miljard aan frauduleuze transacties in de App Store.Het werk van Apple om de App Store een veilige en vertrouwde plek te houden voor gebruikers en ontwikkelaars is nooit klaar. Naarmate kwaadwillenden hun oneerlijke tactieken en methoden van misleiding ontwikkelen, vult Apple zijn antifraude-initiatieven aan met feedback die is verzameld via een groot aantal kanalen - van nieuwsverhalen tot sociale media tot AppleCare-oproepen - en zal het nieuwe benaderingen en hulpmiddelen blijven ontwikkelen om fraude te voorkomen. schade toebrengen aan App Store-gebruikers en -ontwikkelaars.

Sophos 14/11/2024 t/m 28/11/2024 BN + BW Lenovo Channel Campagne vierkant
Axians 12/11/2024 t/m 26/11/2024 BN+BW

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!