Nederlandse MSP’s enthousiast over Pure Storage
Pure Storage merkte een paar jaar geleden ineens dat steeds meer MSP’s klant werden. Nu is het een heel belangrijke doelgroep voor het bedrijf, vertelt Country Manager Daan Ruizendaal (foto). Eén van die Nederlandse MSP’s, Open Line, gaf tijdens Pure//Accelerate in Las Vegas een enthousiaste presentatie over de meer dan succesvolle samenwerking met Pure Storage.
“We richten ons op enterprise, commerciële bedrijven, centrale overheden en de healthcare-sector”, geeft Ruizendaal aan. “Maar daarnaast merken we al een tijdje dat steeds meer MSP’s zich aan ons binden. Onze oplossingen sluiten heel goed aan op de behoeftes die ze hebben.”
Energieprijzen
Er zijn volgens Ruizendaal meerdere belangrijke redenen waarom MSP’s voor Pure Storage kiezen. “Allereerst sustainability. Bedrijven zijn daarmee bezig, zeker ook MSP’s. Wij zetten onder andere sterk in op het terugbrengen van e-waste. Ook energieverbruik is een groot onderwerp geworden. Dat vonden partijen altijd al wel belangrijk, maar tot voorkort woog het niet zo sterk mee in de keuzes die ze maakten. Nu wel. Dat onze systemen ongeveer 80 procent minder stroom verbruiken dan de gemiddelde concurrerende all flash oplossing, is heel interessant. Zeker nu, met de gestegen energieprijzen.”
Ook de flexibele consumptie van hardware is een belangrijke USP, geeft hij aan. “MSP’s die veel kopen of leasen hebben vaak overcapaciteit. Ze willen daar slimmer mee omgaan.” Daarnaast helpt Pure Storage ze om hoogwaardige disaster recovery en backup als dienst aan te bieden. “En het beheer van de omgeving is ook nog eens extreem eenvoudig.”
Pure Storage werkt samen met allerlei soorten MSP’s: groot en klein, met verschillende soorten afnamemodellen en actief in allerlei verticals. “Maar allemaal willen ze zo efficiënt, betrouwbaar en voordelig mogelijk hun diensten aan kunnen bieden aan klanten.”
Geen datamigratie
Pure Storage werkt met drie soorten abonnementsmodules, legt Ruizendaal uit. De eerste is Evergreen//Flex. “Evergreen//Flex biedt de voordelen van het cloud operating model voor software- en dienstenabonnementen, met de mogelijkheid om je eigen hardware te bezitten.” Het tweede model is Evergreen//Forever. “Dit biedt organisaties de optie om apparatuur te kopen met een abonnement op nieuwe software, steeds modernere hardware en een klantervaring van wereldklasse. Met onze unieke modulaire opbouw is iets dat je acht jaar geleden hebt gekocht, nog steeds net zo nieuw als toen, zowel qua software als qua hardware. Dat is voor veel organisaties interessant.” Het derde model is Evergreen//One. “Dat is een volledig op verbruik gebaseerd servicemodel voor storage, dat flexibiliteit, transparantie en eenvoud biedt. Daarnaast biedt het ook proactieve monitoring en niet-storende upgrades, terwijl wordt voldaan aan prestatie- en gebruiks-SLA's. Daar kiezen veel MSP’s voor. Het past heel goed bij hun verdienmodel.”
Geen ‘forklift upgrades’ is een belangrijke belofte van Pure Storage. “Traditioneel gezien moet elke drie tot vijf jaar de hele array eruit gehaald worden om te vervangen, waarna de supportprijs stijgt. Bij ons niet. Onze supportprijs is voor tien jaar hetzelfde en we houden het systeem gewoon altijd nieuw. Dat spreekt aan.”
Enthousiaste MSP
MSP’s zijn heel enthousiast, zegt Ruizendaal. Eén van hen sprak er in juni zelfs over bij het grote event Pure//Accelerate in Las Vegas: Marcel Huijten van de Limburgse MSP Open Line. De titel van Open Line’s presentatie was: ‘A sales promise that was too good to be true’. “Wij beloofden deze klant veel”, lacht Ruizendaal. De presentatie ging over de vraag of die beloftes ook echt zijn nagekomen.
Open Line koos een kleine vier jaar geleden voor Pure Storage. Het bedrijf groeide snel, maar de kosten werden een groot probleem. Het had overcapaciteit qua servers en storage en dat zorgde voor onnodig hoge energiekosten. Ze wilden schaalbaarder worden, met moderne en kwalitatief goede storage. Ook wilden ze minder migraties. Pure Storage beloofde betere performance, minder latency, geen migraties meer, veel lagere maandelijkse kosten en ook nog eens een verbetering op het gebied van duurzaamheid. Het rekende uit dat de omvang van wat Open Line had staan met 90 procent kon worden teruggebracht, met 87 procent minder stroomverbruik. Ook kwam het tot de conclusie dat er veel minder poorten nodig waren, waardoor Open Line flink zou besparen op softwarelicenties.
De beloftes werden volledig waargemaakt, zo komt in de presentatie duidelijk naar voren. Huijten legde in Las Vegas uit hoe soepel de transitie verliep en hoe groot de uiteindelijke besparingen waren. Het energieverbruik was gelijk aan dat van ruim 300 huishoudens en nu zijn dat er nog maar 36. Maar dat was zeker niet het enige voordeel. Open Line kan het beheer nu met twee personen doen, in plaats van zeven, vooral door de eenvoud die Pure Storage heeft ingebouwd. Er zijn daarnaast geen storagemigraties meer, met frustrerende downtime voor eindklanten. Natuurlijk waren ze bij Open Line in eerste instantie sceptisch over het bijna sprookjesachtige verhaal van Pure Storage, zegt Ruizendaal. “Maar ze zijn nu helemaal om. Daarom vertelden ze het verhaal ook graag op ons podium.”
Geheim
Bij andere MSP’s heeft hij soortgelijke ervaringen. Dat komt deels doordat Pure Storage ze helpt slim en flexibel om te gaan met capaciteit. Het zorgt altijd voor een buffer die groot genoeg is voor eventuele pieken, maar er draait nooit te veel. “Wij kijken continu mee wanneer er meer capaciteit nodig is. Wij zorgen voor de capaciteit, de stabiliteit en de performance. MSP’s hoeven alleen hun groei in de gaten te houden.”
Het geheim zit verder vooral in de technologie. “We hebben als jong bedrijf het voordeel dat we geen legacy hadden. We zijn gelijk begonnen met het bouwen op flash, met eigen software en hardware eromheen. We spreken het geheugen daardoor veel efficiënter aan. Daardoor verbruiken de producten minder stroom en kunnen ze dezelfde hoeveelheid gegevens in een veel kleinere ruimte op minder arrays kwijt dan de concurrentie.”
Maar de technologie is niet het gene waar hij het meest trots op is. “Onze Net Promoter Score, dus de mate waarin partijen ons zouden aanbevelen, hoort bij de beste één procent wereldwijd. Dat is veruit onze belangrijkste KPI. Daar rekenen we onze medewerkers op af. We willen gewoon tevreden klanten.”
Door: Johan van Leeuwen