Fundaments en inlumi vinden elkaar in de soevereine cloud
Nee, ze zouden niet meer zonder elkaar kunnen, geven Frank Wessels en Larik-Jan Verschuren toe. Ze zijn CTO van respectievelijk fullservice provider inlumi en IaaS-specialist Fundaments. Sinds ongeveer drie jaar werken beide bedrijven naar volle tevredenheid samen. Allebei zien ze de wereld van cloud veranderen.
Sinds bijna drie jaar werken inlumi en Fundaments veel samen. Fundaments zorgt daarbij voor de datacenter-infrastructuur en inlumi onder meer voor het technisch beheer van de applicatiestack. Wessels: “De samenwerking overtreft de verwachtingen, vooral omdat Fundaments heel proactief is. Als er ergens extra aandacht nodig is, heeft Fundaments al iets geregeld of een oplossing aangedragen.” Verschuren: “inlumi houdt ons op een goede manier scherp en daagt ons op technisch gebied uit. We maken elkaar beter en professioneler.”
De uit Utrecht afkomstige fullservice provider inlumi is een grote speler, met vestigingen in tien landen en ruim 250 medewerkers. Het heeft ongeveer 75 grote en vaak bekende klanten die actief zijn in allerlei sectoren. Wessels: “In 23 jaar tijd hebben we ons ontwikkeld van een technische implementatiespecialist van enterprise performance management-software naar een allround dienstverlener die de hele cyclus van implementaties, managed services, beheer, support en advies verzorgt. We richten ons daarbij op de digitale transformatie voor de CFO. Enterprise performance management is daarbij nog steeds de basis: software voor onder andere financiële rapportages en planningen. Maar geautomatiseerde integraties en het halen van inzicht uit data worden steeds belangrijker. Onze klanten zijn vaak bedrijven met meerdere businessunits en een omzet van meer dan 500 miljoen per jaar. Daar is namelijk sprake van financiële complexiteit, waardoor er behoefte is aan extra inzicht.”
Datasoevereiniteit
Beide CTO’s zien de wereld van cloud veranderen. Het thema databescherming speelt een steeds grotere rol. Fundaments levert ‘Sovereign Datacenter as a service’, waarmee het datasoevereiniteit waarborgt. Dat houdt in dat alle data op Nederlandse bodem staat en volledig compliant is met Nederlandse wet- en regelgeving. Fundaments neemt dat onderwerp zeer serieus en hoort niet voor niets bij het selecte groepje van bedrijven met de VMware Sovereign Cloud-status. Verschuren ziet dat ook de grote hyperscalers langzaam die kant op bewegen. “Google vertelde laatst trotst dat ze hun eerste soevereine cloud hebben. Daaraan zie je dat het verhaal inmiddels resoneert. Er komen meer frameworks over hoe je data moet managen en er gaan stemmen op om de data-interoperabiliteit tussen de grote cloudproviders te reguleren, zodat je data ook weer makkelijk ergens uit kunt halen. Dat heeft allemaal met datasoevereiniteit te maken. Ik merk ook dat bedrijven er anders naar kijken dan vroeger. Het gaat niet meer alleen om het naar de cloud gaan, maar ze denken steeds vaker na over de vraag wat er precies met data gebeurt, zeker met de geopolitieke situatie van vandaag de dag.”
Verbaasd
Ook Wessels ziet een ontwikkeling. “De volwassenheid van organisaties verschilt. Soms ben ik nog verbaasd omdat een grote beursgenoteerde organisatie die met allerlei regelgeving te maken heeft toch niet de juiste IT- of securitystrategie heeft. Maar bij andere organisaties speelt de soevereine cloud al een belangrijke rol en weten ze precies waar de data staat en hoe ze ermee om gaan. Die laatste groep wordt gelukkig steeds groter. Bedrijven vragen nu ook vrijwel altijd om certificeringen. Ik zie ook dat er meer waarde wordt gehecht aan data availability en data integrity.”
Verschuren knikt instemmend bij het verhaal van Wessels. “Dat is precies wat er aan de hand is. De technologie in datacenters is zo ver ontwikkeld, die is gewoon overal goed. Maar waar het vroeger heel makkelijk was om alles gewoon in de cloud te zetten, wordt nu steeds vaker de vraag gesteld waar die data eigenlijk heen gaat. In die fase zitten veel bedrijven nu. Daarnaast zie je dat er een soort tweedeling komt tussen enterprise cloud-applicaties en applicaties die ik ‘born in the cloud’ zou willen noemen. Regelmatig zie je dat die enterprise applicaties niet zo goed passen bij de technologie van de grote hyperscalers. Verschillende applicaties landen daardoor op verschillende plekken.”
Culturele match
De twee bedrijven zitten eigenlijk in alles op één lijn en dat is de basis van een succesvolle samenwerking. Die begon drie jaar geleden. Wessels: “We hadden ooit een eigen colocatie in Nederlandse datacenters waarmee we hosting-dienstverlening leverden voor een aantal klanten. We besloten een paar jaar geleden om daar afscheid van te nemen omdat het beheren van hardware, de connectivity en de contracten niet tot onze core business behoort. We besloten dat over te laten aan een partner met een technisch goede oplossing en dezelfde strenge eisen die wij stellen. We zochten ook naar een culturele match, want de partij moet ook samen met ons maatwerk kunnen leveren. We spraken met een aantal partijen en zowel technisch als cultureel stak Fundaments erbovenuit. De afgelopen drie jaar bleek dat het een goede keuze was. We versnelden ons interne afbouwproces en hebben al afscheid genomen van ons laatste eigen rack in een datacenter. Alles staat nu bij Fundaments.”
Wessels en zijn collega’s zetten een stap bovenop de basis van Fundaments, onder meer als het gaat om het ontwerpen en ondersteunen van custom infrastructure, connectiviteit en secure access methodologies. Daaronder vallen diensten zoals solution development, office integrated chatbot, Robotic Process Automation, load- and performance testing, functional availability testing, unit testing en release testing. Onderaan de streep zorgt dat ervoor dat de eindgebruiker zich kan focussen op regievoering en het functionele beheer, waardoor medewerkers zich bezig kunnen houden met waar ze goed in zijn en wat ze graag doen. Verschuren spreekt daarom over een perfect partnerschap. “De manier waarop inlumi werkt is een heel mooie aanvulling op het halffabricaat datacenter dat wij bieden. Behalve het product dat inlumi biedt, zien wij ze ook als een partner die we in kunnen zetten om enterprise applicaties goed te beheren. Dat biedt ons de mogelijkheid om klanten met een bepaald vraagstuk goed te kunnen helpen. Het gaat tegenwoordig vaak over regievoering, dat vullen we gezamenlijk heel mooi in.” Wessels: “We hebben een omgeving gecreëerd waarmee we onze klanten met onze eigen processen en procedures, plus onze mensen, naar tevredenheid kunnen helpen. Het IT-stuk dat Fundaments levert in combinatie met onze interactie met klanten en het technische applicatiebeheer is gewoon een heel mooie propositie.”