Canalys: Markt voor cyberbeveiliging met 12,5% gegroeid
De wereldwijde markt voor cyberbeveiliging is in het eerste kwartaal van 2023 met 12,5% op jaarbasis gegroeid tot 18,6 miljard dollar. De markt groeit hiermee sneller dan de rest van de technische sector, ondanks de verslechterende macro-economische omstandigheden.
Dit blijkt uit cijfers van marktonderzoeker Canalys. Palo Alto Networks groeide in het eerste kwartaal met 23,6%, waarmee het zijn marktaandeel uitbreidde tot 8,7%. Het bedrijf is marktleider. Ook Fortinet verhoogde zijn aandeel met 26,2% tot 7,0%. Cisco verloor juist terrein en groeide slechts 1,4% toen het zijn orderachterstand voor firewalls wegwerkte. Canalys verwacht echter dat overnames en nieuwe platformlanceringen de prestaties van het bedrijf gaan verbeteren. CrowdStrike groeide met 39,9% en klimt naar de vierde positie, voor Check Point, dat met 4,2% groeide. Ook Okta (+26,4%) en Microsoft (+32,3%) winnen marktaandeel.
“Klanten gaven prioriteit aan uitgaven voor de meest urgente projecten en projecten die het grootste rendement opleverden. Langere verkoopcycli, vertragingen en inkrimping van projecten namen toe, terwijl programma's voor het vernieuwen van hardware naar toekomstige kwartalen zijn doorgeschoven", aldus Matthew Ball, hoofdanalist bij Canalys.
In lijn met prognoses
De resultaten zijn in lijn met de best-case prognoses van Canalys. Identiteitsbeveiliging (+14,3%) bleef een hoge prioriteit, evenals het beveiligen van hybride werknemers, wat de investeringen in SSE binnen web- en e-mailbeveiliging (+16,0%) stimuleerde.
De groei was het snelst bij grotere klanten, ondanks een scherper toezicht op alle uitgaven. De verkoop aan eindklantbedrijven met 500+ werknemers (groot) groeide met 13,3%. Voor bedrijven met 100 tot 499 werknemers (middelgroot) was er een groei van 13,5%. Palo Alto Networks was de nummer één leverancier voor grote en middelgrote bedrijven. Ondertussen groeide de verkoop van cyberbeveiliging aan bedrijven met 10 tot 99 werknemers (klein) met 7,5%, en aan bedrijven met 1 tot 9 werknemers (micro) met 4,3%. Leveranciers van endpointbeveiliging, waaronder Trend Micro, Trellix en andere regionale leveranciers, bleven de meeste uitgaven genereren bij kleine en micro-ondernemingen.
De top 12 leveranciers van cyberbeveiliging zijn goed voor 48,6% van de totale klantuitgaven tijdens het kwartaal. De rest van de markt blijft sterk gefragmenteerd. De leidende leveranciers vergroten hun aandeel in de totale uitgaven, vooral die met platformstrategieën, omdat klanten multipoint-producten consolideren om kosten te besparen. Prijsstijgingen droegen afgelopen kwartaal ook bij aan de groei in belangrijke marktsegmenten, waaronder netwerkbeveiliging (+9,0%).
'Niet immuun voor bezuinigingen'
"Uit de resultaten van de grootste leveranciers van cyberbeveiliging bleek dat het verbeteren van de cyberveerkracht een prioriteit bleef voor de meeste organisaties, ondanks aanhoudende macro-economische uitdagingen en een scherper toezicht op het IT-budget", aldus Ball. “Maar ze toonden ook aan dat cyberbeveiliging niet volledig immuun zal zijn voor bezuinigingen in 2023. De concurrentie tussen leveranciers zal toenemen, hoewel de meeste zullen groeien door extra abonnementen op bestaande accounts te verkopen. De uitgaven zullen dit jaar zwaar onder de loep worden genomen.”
Andere trends die van invloed zijn op het cyberbeveiligingsecosysteem worden geschetst in het recente Canalys-rapport 'Now and next for the cybersecurity ecosystem in 2023'.
Noord-Amerika is grootste afzetmarkt
Noord-Amerika was tijdens het kwartaal de grootste markt voor cyberbeveiliging en groeit met 12,3% tot 9,7 miljard dollar. De regio kent tegelijkertijd echter de sterkste vertraging ten opzichte van het voorgaande kwartaal, waarbij onder meer de onzekerheid in de Amerikaanse bankensector een belangrijkste rol speelde. EMEA groeit met 13,4% tot US$5,8 miljard, Asia Pacific met 10,7% tot US$2,5 miljard en LATAM met 15,2% tot US$660 miljoen.