Gartner: Bedrijven staan niet te springen om metaverse te omarmen
Bedrijven staan niet te springen om de metaverse te omarmen. Veel use cases in niet-gaming relateerde gebieden voldoen niet aan de verwachtingen van veel bedrijven. Daarnaast vinden bedrijven immersieve vergaderingen met behulp van avatars nog niet aantrekkelijk genoeg voor het creëren van metaverse-experiences.
Dit blijkt uit onderzoek van Gartner onder 52 providers van metaversetechnologie en een analyse van de implementaties door 170 partijen die de metaverse al omarmden. Early adopters zoeken volgens Gartner in de metaverse met name mogelijkheden voor het verhogen van de productiviteit of klantbetrokkenheid, of het oplossen van uitdagingen rondom marketing, hun merk of sales.
Populairst onder generatie Z
Met name generatie Z - geboren tussen 1996 en 2010 - maken gebruik van de metaverse. Dat betekent echter niet dat deze gebruikersgroep enthousiast is over de mogelijkheden. Zo geeft 85% van de respondenten uit deze groep aan geen grote interesse te hebben in het actief zijn met merken in metaverses. 43% stelt weg te blijven van de metaverse aangezien zij het niet goed begrijpen.
Ook zijn er klachten over de ervaringen die VR in het algemeen biedt. Zo zijn veel VR-brillen volgens respondenten niet comfortabel, wat het betreden van virtuele omgevingen voor veel gebruikers een uitdaging zou maken. Denk echter ook aan zorgen over zowel security als privacy. De hoge kosten van HR-hardware zien de meeste respondenten ook als nadeel.
In silo's ondergebracht
Gartner wijst er ook op dat veel virtuele ervaringen voor alsnog in silo's zijn ondergebracht. Dit betekent onder meer dat marketeers er rekening mee moeten houden dat zij via VR-experiences moeilijk data over klanten of prospects kunnen verzamelen.
Ook zijn er weinig positieve ervaringen met virtuele vergaderingen. Zo ervaren gebruikers deze over het algemeen als leuk en op kleine schaal goed implementeerbaar, maar te afleidend om op de lange termijn te implementeren. De langetermijnwaarde van VR-vergaderingen is dan ook vooralsnog onbewezen. Gartner verwacht niet dat de virtuele vergaderingen op termijn fysieke vergaderingen gaan vervangen.
Augmented reality (AR) lijkt meer potentie te hebben. "We hebben ontdekt dat AR meer interesse krijgt - met name vanuit retailorganisaties - en meer tastbare waarde levert aan early adopters", schrijft Gartner in de paper 'Emerging Tech: Adopter Anti-patterns – Metaverse Use Cases Are Plagued by Low Adoption'.