Wouter Hoeffnagel - 19 juli 2023

Nederlanders willen snel, veilig en duurzaam internet

De verwachtingen en het gebruik van het internet veranderen snel. Hoewel snelheid en betrouwbaarheid nog steeds belangrijk zijn, wordt de nadruk hier minder opgelegd. Consumenten hechten ook veel waarde aan beveiliging en duurzame oplossingen. Bovendien neemt het aantal met het internet verbonden apparaten (IoT) in rap tempo toe.

Nederlanders willen snel, veilig en duurzaam internet image

Dit blijkt uit de nieuwste Cisco Broadband Survey, waarvoor ruim 1500 Nederlandse respondenten werden ondervraagd. Opmerkelijk is dat 88% van de Nederlandse respondenten van mening is dat internet deel uitmaakt van de kritische nationale infrastructuur. Dit illustreert de noodzaak voor de technologische industrie om op deze veranderingen te reageren en de reis naar een duurzamer en veiliger internet te versnellen.

Groen internet

Uit het onderzoek van Cisco blijkt dat 65% van de consumenten in de EMEA-regio zich zorgen maakt over de CO2-impact van hun internet, terwijl dat in Nederland slechts 44% is. Daarnaast heeft 28% van de Nederlanders nog nooit gehoord heeft van ‘groen internet’. En waar jongeren in de EMEA-regio tussen 18 en 24 jaar zich het meeste zorgen maken over de duurzame wereld (73%), zijn dat in Nederland mensen boven de 55 jaar (64%).

Opvallend is dat een groot percentage van de EMEA-consumenten (77%) en Nederlandse consumenten (72%) wel bereid zijn om meer te betalen voor duurzamer internet. Meer dan één op de vier Nederlanders (27%) is zelfs bereid om een toeslag van meer dan 20% te betalen.

Beveiliging blijft hoge prioriteit

Naast de groeiende bezorgdheid over het milieu, brengt de opkomst van hybride werken en de vervaging tussen het professionele en persoonlijke leven van werknemers, nieuwe risico's met zich mee. Ondanks het feit dat veel mensen het internet gebruiken voor werk- en bankzaken, blijkt uit het onderzoek dat wachtwoorden nog steeds de meest gebruikte methode zijn (50%) waarmee respondenten in Nederland hun thuisnetwerken en apparaten beveiligen. Slechts 20% maakt gebruik van meer uitgebreide beveiligingsmaatregelen, zoals het inschakelen van de firewall van hun router (28%), het controleren van hardware- en software-updates (27%), het inschakelen van netwerkversleuteling (22%) of het gebruik van een VPN (21%).

Ondanks dat beveiliging een belangrijke rol speelt, blijkt uit het onderzoek dat consumenten bij het kiezen van een nieuw internetpakket de hoogste prioriteit geven aan de snelheid van het internet (42%). Beveiliging volgt op een goede tweede plaats (32%).

"De resultaten van het Cisco-onderzoek laten zien dat Nederlandse consumenten niet alleen snel en betrouwbaar internet eisen, maar ook veiligheid en duurzaamheid hoog op hun prioriteitenlijst hebben staan. Het is bemoedigend om te zien dat een grote meerderheid van de respondenten waarde hechten aan een internetverbinding met een lagere CO2-uitstoot. Bij Cisco nemen we de verantwoordelijkheid om de internet-infrastructuur voor de toekomst betaalbaar, duurzaam en veilig te maken. We zijn vastbesloten om hieraan bij te dragen als technologiebedrijf, werkgever en partner van de publieke sector”, aldus Harald de Wilde, Country Lead Enterprise Networking bij Cisco Nederland.

Slimmer digitaal leven

Naarmate het aantal IoT-apparaten exponentieel stijgt, groeit de behoefte aan meer bandbreedte en verwerkingskracht om alle gegenereerde gegevens te kunnen analyseren. Volgens het onderzoek is er geen teken dat dit zal vertragen. Consumenten omarmen juist massaal de verschuiving naar een 'slimmer' digitaal leven. Meer dan de helft van de Nederlandse consumenten (53%) gaf aan positief te staan tegenover nieuwe manieren om hun huis en hun leven op het internet aan te sluiten, waarbij een meerderheid van de Nederlanders hun thuis entertainment (88%), energieverbruik (85%), beveiliging (77%), gezondheidsmonitors (76%) en de verwarming (75%) digitaal heeft aangesloten of verwacht dat te gaan doen. Dit alles ondanks het feit dat een meerderheid (63%) aangeeft dat de sterk toegenomen levensonderhoudskosten de manier waarop ze geld uitgeven aan digitale diensten heeft veranderd: 21% is overgestapt op een goedkoper internetpakket en 16% heeft een of meerdere streamingdiensten opgezegd.

"De CO2-uitstoot van de ICT-sector is verantwoordelijk voor ongeveer 2 tot 4% van de wereldwijde broeikasgasuitstoot, waarvan meer dan de helft afkomstig is van netwerken en datacenters. Cisco heeft als missie om de economie en duurzaamheid van het internet voor de toekomst te transformeren. Dit betekent dat we producten ontwerpen met energie-efficiëntie en beveiliging in gedachten, circulaire economieprincipes toepassen in productontwikkeling en bedrijfsvoering, en een slimme en duurzame aanpak hanteren voor lifecycle management. Naast de voortdurende en toenemende bedreigingen op het gebied van cyberbeveiliging, moeten we ook omgaan met de groeiende dreiging van klimaatverandering. Het is daarom cruciaal om duurzaamheid en beveiliging prioriteit te geven in breedbandinfrastructuur om een blijvende en veerkrachtige digitale transformatie mogelijk te maken”, aldus Gordon Thomson, Vice President Service Provider Cisco EMEA.

Algosec 14/11/2024 t/m 28/11/2024 BW Lenovo Channel Campagne vierkant
Axians 12/11/2024 t/m 26/11/2024 BN+BW

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!