Groei is topprioriteit voor zowel CFO's als CEO's
Groei is nog altijd de belangrijkste strategische bedrijfsprioriteit voor zowel CFO's als CEO's. 45% van de CEO's plaatst groei in hun top 3 strategische prioriteiten ten opzichte van 53% in 2022, terwijl 62% van de CFO's het in hun top 3 plaatste tegen 59% in 2022.
Dit blijkt uit onderzoek van Gartner onder 422 actief werkende CEO's, CFO's en andere senior executive bedrijfsleiders, uitgevoerd tot en met december 2022. Hoewel CFO's en CEO's het eens zijn over groei als hun topprioriteit, verschilt hun nadruk op deze en andere prioriteiten. De tweede topprioriteit van CFO's is bijvoorbeeld corporate action zoals fusies en overnames en herstructureringen (41%), wat op de vierde plaats staat voor CEO's (27%).
Koorddans
"Het balanceren van toekomstige groei-investeringen en CEO-verwachtingen, terwijl de kosten en cashflow nog steeds strak worden beheerd, is de koorddans die CFO's in de tweede helft van 2023 moeten lopen", zegt Alexander Bant, Chief of Research bij de Gartner Finance Practice. “De belangrijkste vragen die de CFO de CEO's en de raad van bestuur zou moeten voorlichten naarmate de conjunctuurcyclus positiever begint te worden, zijn: hoe moeten we de volgorde van financiering voor organische en anorganische groei bepalen? Hoe stellen we kapitaal het beste veilig? Hoe ziet het eruit als we de impact op marge en ROIC modelleren?”
Figuur 1: CFO's en CEO's geven prioriteit aan groei, terwijl andere prioriteiten enigszins verschillen
Bron: Gartner (juli 2023)
Interesse in AI groeit
Op de vraag welke nieuwe technologie de komende drie jaar de grootste impact op hun branche gaan hebben noemden zowel CFO's als CEO's AI het meest. Voor CFO's is dit vooral opmerkelijk, omdat ze waarschijnlijk nog niet veel directe ervaring met AI hebben. 80% van de financiële functies die AI gebruiken, zijn hiermee pas in de afgelopen twee jaar begonnen.
“Vijf krachten drijven CFO's en CEO's ertoe om in het derde kwartaal prioriteit te geven aan gesprekken over AI. Ten eerste verwachten directies en CEO's dat C-suite-leiders de organisatie beschermen en tegelijkertijd brede acceptatie van use cases stimuleren. Ten tweede blijven klanten generatieve AI gebruiken in hun dagelijks leven, waardoor hun verwachtingen voor de gebruikerservaring veranderen. Ten derde maken werknemers zich zorgen over baanverlies, maar uiteindelijk kunnen ze organisaties verlaten waar ze generatieve AI niet volledig kunnen benutten. Ten vierde verwachten toezichthouders dat alle organisaties en hun leiders zich houden aan verantwoorde generatieve AI-regelgeving. Ten slotte verwachten investeerders nieuwe bronnen van groei en veel betere marges, waardoor leiders onder druk komen te staan om resultaten te leveren”, aldus Bant.
CFO's verkennen alternatieve reacties op inflatie
Nu CFO's en CEO's zich zorgen maken over de gevolgen van inflatie en een mogelijke recessie, zoeken ze naar opties die verder gaan dan de typische benadering van prijsverhogingen. CFO's staan daarbij samen met CEO's open voor andere tactieken (zie afbeelding 2).
Afbeelding 2: CFO's op weg naar kostenoptimalisatie boven prijsstijgingen
Een groot deel van zowel CFO's (84%) als CEO's (68%) rangschikt inflatie als een van hun top drie meest schadelijke factoren die de vooruitzichten van hun bedrijf beïnvloeden. Het verhogen van prijzen is een populaire tactiek geweest, maar veel CFO's realiseren zich dat ze dat draaiboek moeten uitbreiden. Er was een daling van 11 procentpunt ten opzichte van vorig jaar in het aandeel CFO's die aangaven dat prijsverhogingen een van hun twee belangrijkste acties waren om op inflatie te reageren, in ieder geval gedeeltelijk gedreven door tekenen dat klanten weerstand krijgen tegen aanhoudende prijsstijgingen.
Efficiëntie en productiviteit verhogen
"Stijgende tarieven zorgen voor meer prijsgevoeligheid van de klant en CFO's zijn minder goed in staat prijzen door te berekenen aan hun klanten", aldus Bant. “We zien CFO's teams lastige vragen stellen over hoe ze middelen en personeel nog efficiënter zullen gebruiken in de rest van 2023 en in 2024. Nu de budgettering voor de deur staat, zullen CFO's proberen hogere productiviteitsniveaus af te dwingen door middelen terug te vorderen terwijl hun teams vragen om meer te bereiken.”
Aanvullende informatie is beschikbaar voor klanten van Gartner in het rapport 'Where CFOs and CEOs Agree and Disagree on Current Strategic Business Priorities'. CFO's kunnen hun huidige benadering van deze prioriteiten benchmarken en inzicht krijgen in Gartner's best practices voor het beheer ervan. Niet-klanten kunnen de webinar 'The Gartner CFO Playbook for Inflation, Recession and a Tight Labour Market' bekijken.
Gartner-experts delen tijdens de Gartner CFO & Finance Executive Conferences 2023, die van 18-19 september in Londen plaatsvindt, aanvullende inzichten over hoe CFO's kunnen omgaan met vertragende groei, aanhoudend hoge inflatie, schaars duur talent en wereldwijde aanbodbeperkingen.