Wouter Hoeffnagel - 08 augustus 2023

IDC: Bijna dertig procent krimp op tabletmarkt in tweede kwartaal

De markt voor tablets is in het tweede kwartaal van 2023 met 29,9% gekrompen. Het totaal aantal verscheepte tablets wereldwijd daalt tot 28,3 miljoen stuks.

IDC: Bijna dertig procent krimp op tabletmarkt in tweede kwartaal image

Dit blijkt uit de Worldwide Quarterly Personal Computing Device Tracker van marktonderzoek International Data Corporation (IDC). De meeste grote tabletfabrikanten noteren een dubbelcijferige krimp. IDC schrijft de daling toe aan het lage consumentenvertrouwen en koopkracht.

Ook zijn de voorraden in het kanaal groter dan gemiddeld, wat voor extra tegenwind zorgt op de tabletmarkt. IDC verwacht dat de voorraden de komende maanden krimpen.

1,8% minder Chromebooks verscheept

Het aantal verscheepte Chromebooks is in het tweede kwartaal met 1,8% gedaald. In totaal gaat het om 5,8 miljoen verscheepte units. De beperkte krimp in dit segment schrijft IDC toe aan extra order met het oog op de verwachte stijging van licentiekosten voor Chrome OS in de tweede helft van 2023.

Apple is marktleider

Apple is marktleider op de tabletmarkt en verscheepte 10,5 miljoen units. Het bedrijf noteert een daling van 16,8% in het tweede kwartaal. Ondanks deze krimp is het Amerikaanse techbedrijf volgens IDC beter gepositioneerd in de markt dan zijn concurrenten. Dit onder meer doordat Apple zich doorgaans richt op een meer welvarende gebruikersbasis die misschien minder wordt beïnvloed door de economische neergang.

Samsung verscheepte in het tweede kwartaal in totaal 5,8 miljoen eenheden, waarmee het de tweede speler in de markt is. Het bedrijf zag het aantal geleverde tablets met 18,3% teruglopen op jaarbasis door zwakke vraag. Samsung wil in de tweede helft van 2023 de vraag vanuit het high-end segment vergroten, waarbij het inzet op premiumproducten en producten met een groot scherm.

Lenovo is in het tweede kwartaal de derde speler in de markt met 2,1 miljoen verscheepte units. Het bedrijf noteert op jaarbasis een krimp van 38,8%. Op kwartaalbasis bedraagt de krimp 12,9%. Dit schrijft IDC toe aan marketinginspanningen van Lenovo tijdens verschillende promotie-evenementen.

Huawei en Xiaomi ronden top vijf af

De Chinese leveranciers Huawei en Xiaomi staan in het tweede kwartaal op de respectievelijk vierde en vijfde plaats in de markt. Huawei verscheepte 1,7 miljoen eenheden en noteert een krimp van 22,9% op jaarbasis. IDC schrijft dit toe aan een zwakke vraag vanuit Chinese consumenten. Het recente winkelfestival in China presteerde daarnaast minder dan verwacht, wat heeft geleid tot een overtollige voorraad. Leveranciers als Huawei en Honor staan daarom voor de uitdaging de consumentenuitgaven te verhogen.

Xiaomi debuteerde dit kwartaal in de top 5 met zendingen van 1,0 miljoen eenheden, wat een stijging van maar liefst 41,6% op jaarbasis is. Dit is volgens de marktonderzoeker te danken aan strategische modellanceringen van het bedrijf in combinatie met vroegboekkortingen en ruilaanbiedingen, evenals een gevestigde channelaanwezigheid op de Aziatische markt. Het bedrijf bouwde een goede reputatie op in de markt met zijn topmodellen. Door zendingen gericht toe te wijzen wist het bedrijf de verkoop in het tweede kwartaal te stimuleren.

'Verdere splitsing in de tabletmarkt'

"Er is een verdere splitsing in de tabletmarkt nu iPads het high-end veroveren en merken zoals Xiaomi en Lenovo zich verspreiden binnen het low-end", zegt Jitesh Ubrani, onderzoeksmanager voor IDC's Mobility and Consumer Device Trackers. "Dit stelt het middensegment voor uitdagingen, aangezien veel consumenten neigen naar de extremen in prijsstelling."

"De economische marktomstandigheden in de afgelopen jaren hebben plaatsgemaakt voor verschillende tabletimplementaties. Producten die meer functies hebben maar ook economisch geprijsd zijn worden goed geaccepteerd - vooral in de opkomende markten - omdat ze een hoge waarde bieden voor de consument", aldus Anuroopa Nataraj, senior onderzoeksanalist bij IDC's Mobility and Consumer Device Trackers. "Hier hebben verschillende nieuwe spelers hun intrede gedaan en als gevolg daarvan hebben de opkomende markten een relatief beter groeipercentage gehad dan de volwassen markten."

Schneider Electric 18/12/2024 t/m 25/12/2024 BW DSD 28/11/2024 t/m 26/12/2024 BN + BW
DIC Awards 5/12/2024 t/m 20/03/2025 BW + BN

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!