KPN beheert voortaan alleen werkplekken bij NS
KPN zorgt dat de werkplekken van de NS een stabiele ICT-omgeving en servicedeskdiensten krijgen. Het nieuwe ICT-contract tussen NS en KPN is een van de grootste in Nederland. De looptijd van de overeenkomst is vijf jaar, plus tweemaal een optie op verlenging. Dit melden Eelco Blok, ceo van KPN en Timo Huges, ceo van NS.
NS gaat met de komst van KPN terug van drie naar één leverancier voor dit soort IT-diensten. Voorheen deden CSC, KPN en het toenmalige Getronics Pinkroccade de diensten voor NS.
De lopende hostingdiensten worden voortgezet in het nieuwe contract, waaronder de hosting van websites als ns.nl. Daarnaast verhuizen maar liefst 12.000 werkplekken naar de virtuele KPN Werkplek. KPN levert ook verschillende diensten waarmee NS bijvoorbeeld eenvoudiger en veilig in de cloud kan werken.
De servicedeskdiensten aan NS zijn geheel nieuw. NS maakt gebruik van een zogenoemde doelgroependesk. Hiermee kunnen de verschillende groepen NS-medewerkers (machinisten, conducteurs, et cetera) direct geholpen worden met hun vraag. Tot slot krijgt KPN de operationele regie over alle geleverde ICT-diensten én zijn we eerste aanspreekpunt voor NS over de verschillende ICT-leveranciers die bij en voor de NS werken.
Door: Witold Kepinski