Witold Kepinski - 11 augustus 2023

Meer dialoog nodig tussen AI-professionals en directie

Dataiku, het platform voor ‘Everyday AI’, heeft samen met Databricks onderzoek gedaan onder senior AI-professionals bij grote ondernemingen wereldwijd naar de status van onder andere Generative AI, ROI van AI-tools en AI use cases. De resultaten van het wereldwijde onderzoek laten zien dat Europese senior AI-professionals Generative AI vaker beschouwen als een revolutie die de manier waarop we werken zal veranderen (29 procent), in vergelijking met de VS (23 procent). Bovendien hebben Europese dataprofessionals vaker duidelijke processen om AI-projecten succesvol te implementeren en in gebruik te nemen (57 procent), in vergelijking met de VS (43 procent).

Meer dialoog nodig tussen AI-professionals en directie image

De Europese deelnemers zijn echter ook van mening dat de bestaande AI-regelgeving ontoereikend is: iets minder dan de helft is het ermee eens dat er meer regelgeving nodig is voor AI, en een derde antwoordde dat ze niet geloven dat bedrijfsleiders (ofwel de C-Suite) de risico’s en voordelen van AI goed begrijpen.

De resultaten afkomstig van Europese respondenten maken deel uit van een groter wereldwijd onderzoek onder ‘data leaders’ in diverse ondernemingen en bedrijfstakken. Dit onderzoek vond plaats in juni 2023 om de adoptie en perceptie van kunstmatige intelligentie (AI) te onderzoeken. 

De respondenten waren verdeeld over de volwassenheid van AI: bijna de helft (48 procent) gaf aan bezig te zijn met het integreren of uitbreiden van data science en AI, terwijl 51 procent nog in de experimentele fase zat of AI aan het opzetten was.

Opvallend was dat de implementatie van AI niet gelijk opging met het meten van de waarde ervan. Bijna twee op de vijf (37 procent) dataprofessionals gaven aan dat ze de waarde van data science en AI-initiatieven met consistente kaders verantwoordden of AI op dezelfde manier op de balans opnamen als andere strategische initiatieven. In tegenstelling tot 55 procent van de respondenten die een inconsistent volgsysteem gebruiken of resultaten alleen op soms of op niet representatief registreerden.

“Wij geloven dat een voortdurende dialoog en samenwerking op het gebied van AI nodig is en deze bevindingen laten zien dat data leader in heel Europa niet ongevoelig zijn voor de mogelijke nadelen van deze technologie”, zegt Shaun McGirr, Field Chief Data Officer bij Dataiku. “Samen moeten we het publieke bewustzijn vergroten over de mogelijke impact van AI op de samenleving en toekomstige generaties. Nu is het tijd om een eerlijk gesprek te voeren over hoe we willen dat deze technologie wordt gebruikt.”

“Deze bevindingen tonen de grote interesse in generatieve AI aan, maar ook de bijbehorende uitdagingen, van toegang tot data en privacy tot regelgeving”, zegt Prem Prakash, hoofd AI-marketing bij Databricks. “Terwijl we door deze uitdagingen navigeren, staat onze gedeelde missie met Dataiku stevig overeind: het democratiseren van data en AI, waardoor elke organisatie zijn generatieve AI-oplossingen veilig en kosteneffectief kan bouwen.”

De vierhonderd respondenten die meewerkten aan het onderzoek hebben een managementfunctie of hoger, komen uit de VS, EMEA en APAC en werken bij organisaties met een jaaromzet van meer dan 3 miljard dollar.

Lenovo Channel Campagne vierkant Algosec 14/11/2024 t/m 28/11/2024 BW
Gamma Benelux 19/11/2024 t/m 29/11/2024 BW + BN

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!