AI: stille kracht op de werkvloer
Twee technologieën zorgen voor een (r)evolutie op de werkvloer. Eerst kwam videocommunicatie, de verbindende factor in hybride werken. Nu is er AI, die niet verandert waar we werken, maar hoe we werken. Er wordt veel geroepen over de impact die AI kan hebben. Maar wat is er nu al mogelijk? Hoe helpt AI je makkelijker de werkdag door te komen?
Om maar meteen een misverstand uit de weg te helpen: het ziet er niet naar uit dat AI al onze banen gaat overnemen. Het kan wél zo zijn dat je baan wordt overgenomen door iemand die AI beter weet te gebruiken. Sommige beroepen kunnen inderdaad verdwijnen, net zoals elektrische straatverlichting het einde betekende van de lantaarnopsteker, en een telefooncentrale geen legertje telefonisten meer nodig heeft. Maar de gemiddelde werknemer hoeft AI niet te zien als bedreiging. Het is een nieuwe collega.
Werk met betekenis
Iedere keer wanneer je je iPhone opent met Face ID, door je social media feed scrollt, een e-mail verstuurt of simpelweg iets googlet, heb je te maken met AI. Algoritmes zijn al jaren niet meer weg te denken uit ons leven. En wat dacht je van deze AI-toepassingen die kantoorwerk steeds makkelijker maken:
- Tools die opnames van vergaderingen automatisch labelen op basis van relevante gespreksinformatie;
- Tools die feedback geven op gesprekken om de prestaties van salesmensen en de ervaringen van prospects te verbeteren;
- Tools die samenvattingen van mailwisselingen, vergaderingen of chat-threads maken zodat je altijd up-to-date kan blijven;
- Tools die suggesties voor reacties geven op basis van de context van het gesprek.
Je ziet dat efficiëntie de gemene deler is. AI is ontzettend goed in het overnemen van administratief werk, zodat mensen zich kunnen focussen op, nou ja, mensenwerk. Werk waar je strategisch en kritisch voor moet denken, waarin het draait om empathie, of juist om creativiteit.
Stel bijvoorbeeld dat een van je collega’s te laat is voor een vergadering. Ze vragen even ‘wat heb ik gemist?’ en voor je het weet is het een kwartier later, maar ben je nog geen steek opgeschoten. Een AI-assistent kan deze collega óók bijpraten, in realtime, zodat iedereen zich verder kan richten op het eigenlijke doel van de vergadering.
Of denk aan IT support: interne chatbots kunnen veel voorkomende, makkelijk oplosbare problemen helpen oplossen, zodat IT-personeel zich kan richten op grotere uitdagingen. Zo kan jij verder, wordt IT niet gestoord, en is iedereen zijn werkdag een stukje leuker.
Kanttekeningen voor AI-gebruik
AI ontwikkelt zich in een tempo dat we nog nooit eerder hebben gezien. Dat betekent nieuwe dingen proberen, innoveren en ja, snel falen - een idee dat voor sommige bedrijven eng kan zijn. Nu de kracht van AI exponentieel toeneemt, zullen de bedrijven die pilots en experimenten aanmoedigen beter in staat zijn bij te blijven met de razendsnelle ontwikkelingen, terwijl organisaties die op traditionele wijze technologieën zoals ChatGPT blokkeren of te beperken achterop zullen raken.
Toch betekent experimenteren niet dat je zonder kaders moet werken en je organisatie blootstellen aan risico's. Maar juist die inkadering kan moeilijk zijn. Begin daarom bij het eind: vraag jezelf af hoe je wil dat AI de werkwijze van je bedrijf kan veranderen, en ga van daaruit terugredeneren. Op die manier kun je je toolingkeuze en implementatiewijze afstemmen op wat de meeste impact heeft op medewerkers en bedrijf.
Over die medewerkers gesproken: een gemiddeld bedrijf heeft tot wel vijf generaties in dienst. Sommigen zijn digital natives, sommigen zijn ‘digitale immigranten’. Voor de ene medewerker komen de benodigde vaardigheden als vanzelf (voortdurende innovatie, leren, experimenteren), maar voor anderen is verandering moeilijk. Een te snelle implementatie van een nieuwe technologie kan valkuilen meebrengen. Wanneer werknemers één slechte ervaring hebben met een product vol kinderziektes, kan dat ze ontmoedigen om het in de toekomst te gebruiken, zelfs als je daarna de implementatie verbetert!
Het is aan IT-leiders om bewust AI te omarmen en voortdurend in de gaten te houden hoe nieuwe technologieën en digitale ervaringen impact hebben op personeel en organisatie. Het kan overweldigend zijn, en je zult waarschijnlijk niet meteen succesvol zijn. Maar het belangrijkste is om door te blijven zetten. Blijf openstaan voor verandering, want verandering is de enige zekerheid die we hebben in de toekomst van werk.
Door: Sebastian Stüker, Director of Research Science bij Zoom