Martijn Kregting - 12 september 2023

Drie macrotrends hebben impact op HR-technologie

Drie macrotrends zijn in 2024 van invloed op de technologie die HR-managers en -leiders moeten inzetten om hun doelen te realiseren. Dat bracht marktonderzoeker Gartner naar buiten tijdens de Gartner ReimagineHR-conferentie op 11-12 september in Londen. Het gaat om de impact van generatieve AI, van meer uitgebreide regulering en van langdurige koopcycli.

Drie macrotrends hebben impact op HR-technologie image

“Dit jaar was rekrutering gericht op het benutten van nieuwe technologie-investeringen voor het aantrekken en betrekken van talent, waardoor meer gestroomlijnde werknemerstransities mogelijk worden gemaakt en de technologiemarkt langzaam wordt geconsolideerd”, zo licht Emi Chiba, hoofdanalist bij de HR-praktijk van Gartner, de trends toe. “Als we naar 2024 kijken, terwijl deze trends zich zullen ontwikkelen, zien we nieuwe macrotrends ontstaan die HR-leiders zullen moeten aanpakken.”

  1. De generatieve AI-hype zal een een groter kantelpunt zijn om te bepalen hoe AI het beste kan worden gebruikt bij rekrutering.
  2. Uitgebreidere regelgeving zal organisaties ertoe aanzetten waakzamer te zijn in hoe ze mensen werven.
  3. Langdurige koopcycli zullen de noodzaak voor HR vergroten om voorzichtiger te zijn tegenover leveranciers.

Veranderende gesprek rond generatieve AI

Een van de populairste onderwerpen op de werkvloer is – niet verbazingwekkend generatieve AI. Deze hype heeft het gesprek over kunstmatige intelligentie als geheel veranderd. HR- en rekruteringsleiders zijn actief bezig met het bepalen waar AI toepasbaar is, en welke use cases zinvol zijn voor organisaties om menselijke recruiters te ondersteunen.

Veel organisaties hebben AI al geïmplementeerd in hun wervingsprocessen. Om het bereik van kandidaten te personaliseren, alledaagse taken zoals planning uit te voeren of assessments voor het matchen van kandidaten uit te voeren.

“Hoewel AI wijdverbreid is geworden bij rekrutering, bevindt generatieve AI zich niet op hetzelfde niveau van toegepaste volwassenheid in het rekruteringsproces”, legt Chiba uit. “In 2024 verwachten we dat het gebruik van generatieve AI zal blijven toenemen, vooral voor het opstellen van functiebeschrijvingen, communicatie met kandidaten en zelfs sollicitatievragen.”

Meer regulering wegens ethische zorgen

De hype rond generatieve AI zorgt ook voor een verschuiving in hoe organisaties naar de ethiek van AI als geheel kijken. De onzekerheid over de regelgeving van 2023 zal waarschijnlijk aanhouden en in 2024 toenemen naarmate er meer wetten komen en worden gehandhaafd. Naarmate meer bedrijven generatieve AI in hun dagelijkse praktijk willen integreren, zal het gesprek rond verantwoorde AI centraal staan.

“Ondanks de toenemende regelgeving zullen organisaties blijven leunen op generatieve AI”, zegt Rania Stewart, senior director analist bij de Gartner HR Practice. “Naarmate organisaties meer experimenteren met AI, moeten HR-leiders hun AI-leveranciers medeverantwoordelijk houden en tegelijkertijd de aandacht behouden.”

Langdurige koopcycli maken voorzichtig

De koopcycli voor technologie voor talentverwerving zijn in 2023 verlengd omdat de algemene onzekerheid op de markt heeft geleid tot meer onderzoek naar de businesscase voor de transformatie van technologie voor talentverwerving.

Deze trend zal zich tot ver in 2024 voortzetten. Dit is problematisch voor bedrijven, omdat langere koopcycli ervoor kunnen zorgen dat leveranciers hun toevlucht nemen tot haastig samengestelde nieuwe producten die ze snel op de markt hebben gebracht om hun winstcijfers op peil te houden.

Als gevolg hiervan is het voor HR-leiders belangrijker dan ooit om opzettelijk technologie te kopen. Dit kan op zijn beurt de koopcyclus verder verlengen. Voordat HR-leiders iets kopen, moeten ze nadenken over hun prioriteiten, hoe ze succes zullen meten, en harde versus zachte eisen.

Algosec 14/11/2024 t/m 28/11/2024 BW Lenovo Channel Campagne vierkant
Gamma Benelux 19/11/2024 t/m 29/11/2024 BW + BN

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!