BIPT legt Lycamobile een boete op
In zijn besluit van 4 juli 2023 legt het BIPT (Belgisch Instituut voor postdiensten en telecommunicatie) een boete op aan operator Lycamobile ten bedrage van € 1.385.000 wegens niet-aansluiting op de centrale nummerdatabank gebruikt door de nooddiensten.
Op 2 januari 2022 trad een nieuwe bepaling van de Belgische telecomwet in werking, dat de operatoren die openbare telefoondiensten aanbieden verplicht een centrale databank op te richten, waarin de abonneegegevens gecentraliseerd worden bijgehouden, alsook de naam van de operator die de contractuele relatie met de abonnee heeft. Voorheen werd deze centrale nummerdatabank beheerd door Proximus.
Een uitvoeringsbesluit verplicht de operatoren die openbare telefoondiensten aanbieden onder meer om dagelijks geactualiseerde abonneegegevens aan te leveren aan de centrale nummerdatabank.
De centrale nummerdatabank wordt ter beschikking gesteld van de beheerscentrales van de nooddiensten, die in het geval van een noodoproep daarin snel en efficiënt de adres- en andere persoonsgegevens van de oproeper in nood kunnen terugvinden. De centrale nummerdatabank speelt dan ook een cruciale rol in de organisatie van een snelle en adequate hulpverlening door de nooddiensten ter plaatse.
Het BIPT heeft vastgesteld dat Lycamobile meer dan een jaar in gebreke is gebleven om de gegevens van haar abonnees in te voeren in de centrale nummerdatabank en is van oordeel dat Lycamobile hierdoor de bestaande regelgeving betreffende de centrale nummerdatabank geschonden heeft.
Lycamobile heeft een beroep ingediend bij het Marktenhof tegen het besluit.