Martijn Kregting - 22 september 2023

‘AI nodig om talentkloof te dichten’

Technologie zoals AI kan managers helpen bij het aanpakken van de talentkloof. Bedrijven die deze technologie nu niet toepassen, lopen al achter, meent zo stelt Hette Mollema, VP Benelux bij Workday. Het traditionele inzetten op opleiding en lineaire loopbaanontwikkeling, werkt namelijk niet meer.

‘AI nodig om talentkloof te dichten’ image

Mollema wijst op recente cijfers om zijn uitspraak te onderbouwen. Zo maakte het UWV recent bekend dat Nederland momenteel 166 beroepen kent met een personeelstekort. En het CBS bracht onlangs naar buiten dat er in Nederland 1,6 miljoen nieuwe vacatures waren in 2022, waarbij de vraag in bedrijfseconomische en administratieve beroepen het hoogst was.

Traditionele methode werkt niet meer

Bedrijven hebben jarenlang vooral ingezet op opleiding en lineaire loopbaanontwikkeling om werknemers te werven en behouden. Door de toegenomen focus op de werknemerservaring in combinatie met hoe snel banen tegenwoordig van aard veranderen, werkt deze aanpak volgens Mollema niet meer. Als bedrijven zich willen aanpassen aan het werk van morgen, moeten ze een op vaardigheden gebaseerde strategie omarmen die leunt op kunstmatige intelligentie (AI)-toepassingen zoals machine learning (ML).

70 procent van de werkgevers meent dat een tekort aan vaardigheden organisaties belemmert om het tempo van verandering bij te houden, zo stelt de Financial Times. “Als het duidelijk is welke vaardigheden er al binnen het bedrijf aanwezig zijn en welke vaardigheden er nog nodig zijn om te groeien, is het makkelijker om te zien welke kandidaten het beste passen”, reageert Mollema. “Meer inzicht in het tekort aan talent en vaardigheden in de organisatie is de sleutel voor betere personeelsplanningen waarbij benodigd talent extern wordt aan getrokken of intern opgebouwd.”

Centrale rol

AI-toepassingen zoals ML spelen een centrale rol in de toekomst van werk, verwacht Workday. De technologieën kunnen bijvoorbeeld worden ingezet om vaardigheden te analyseren en hun relatie tot elkaar te begrijpen. Denk ook aan het identificeren van vaardigheden in een cv of in een uitgebreide functiebeschrijving en die vaardigheden eruit te filteren op basis van context. Gevoed met deze inzichten, kunnen AI en ML vervolgens de juiste kandidaat aan de juiste baan of de juiste werknemer aan het juiste werk koppelen.

Mollema is zeer stellig: “Elke poging om op vaardigheden gebaseerde HR te realiseren zonder daarbij AI en ML te gebruiken, resulteert in duur, tijdrovend handmatig werk met onvolledige en onnauwkeurige resultaten, waardoor organisaties de steeds groter wordende vaardigheidskloven steeds moeilijker kunnen overbruggen.”

Door inzicht te geven en voorspellingen te doen over benodigde vaardigheden voor banen, transformeren AI toepassingen werknemersdata in strategisch voordeel, benadrukt de VP Benelux van Workday. “Deze combinatie van data, technologie en automatisering kan organisaties helpen om middelen effectiever toe te wijzen, de productiviteit te verbeteren en het aanwezige talent beter in te zetten."

Worstelen met behoud talent

Veel managers worstelen met het behoud van talent. Door digitalisering is hoe ze met talent omgaan radicaal veranderd. Op basis van data kunnen ze talenten van werknemers beter identificeren en hun carrière-paden beter plannen. Zo blijven medewerkers betrokken bij hun werk en het bedrijf. Technologie helpt hen bovendien ook om een gediversifieerde talentpijplijn op te bouwen en een cultuur van transparantie en inclusie te creëren.

“Het personeelsbestand, hoe en waar mensen werken en zelfs de vaardigheden die nodig zijn voor succes: dit alles verandert voortdurend”, concludeert Mollema tot slot. “Dus hoe passen bedrijven zich aan de toekomst aan? Wij gebruiken AI om bedrijfssystemen opnieuw uit te vinden en de toekomst van werk mogelijk te maken. Een toekomst waarin het veel meer draait om vaardigheden in plaats van diploma's, en waarin operationele processen minuten duren in plaats van maanden. Deze transformaties zijn simpelweg niet mogelijk zonder AI-toepassingen zoals ML.”

Lenovo Channel Campagne vierkant DSD 28/11/2024 t/m 26/12/2024 BN + BW
Vooruit 02/12/2024 t/m 09/12/2024 BW + BN

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!