Fujitsu maakt mens gelukkiger met technologie
De strategie van Fujitsu ligt op het snijvlak van technologie en maatschappelijke impact. Heel concreet levert het bedrijf bijvoorbeeld kwantumtechnologie aan ziekenhuizen of dragen ze bij aan een gevoel van veiligheid van een autobestuurder. “Alles draait om de sweetspot tussen technologie en impact.” Om die innovaties te creëren, werkt het bedrijf aan vijf key technologieën, waaronder AI.
‘Maak de wereld duurzamer door met innovaties vertrouwen te bouwen in de samenleving.’ Met die slogan krijgt alles wat Fujitsu doet kleur, vertelt Richard Mazer, Sales Director Belgium & The Netherlands Platform Business bij Fujitsu. “Dat vertrouwen kan je alleen ontwikkelen als je laat zien dat je het goede voor hebt voor de natuur en klimaat, maar ook met de well-being van de mens.”
Concreet voorbeeld
Alles wat Fujitsu doet, ligt dus op het snijvlak van technologie en maatschappelijke impact, en het gelukkiger maken van de mens. Dat klinkt misschien hoogdravend, maar het heeft juist een hele concrete uitvoering: “Denk bijvoorbeeld aan medisch onderzoek naar kanker, waarvoor wij de rekenkracht leveren. Dat heeft maatschappelijk gezien veel impact en is een sweetspot tussen technologie en impact.”
Fujitsu heeft de innovaties die de wereld mooier maken, samengebracht in een geïntegreerde aanpak genaamd Fujitsu Uvance. “Het is een allesomvattende naam voor alle duurzame transformaties. Denk bijvoorbeeld ook aan het inzetten van kwantumtechnologie om de impact van een tsunami te voorspellen. Door honderden scenario’s door te rekenen, kunnen alarmen ontstaan waarop een land of provincies beslissingen maken.”
Japanse roots
Het is niet gek dat Mazer tsunami’s noemt, aangezien Fujitsu een Japans bedrijf is. “Uit die Japanse filosofie komt de focus op de mens en het ontwikkelen van het vertrouwen van de mens. Het is ontzettend belangrijk dat je je niet alleen maar focust op het product of de dienst, maar dat de mens centraal staat. Al ben je nog zo succesvol, als je niet de juiste mensen hebt om het succes mee te delen, dan is het niets waard.”
Dat Fujitsu de mens waardeert blijkt ook uit de hoeveelheid mensen die lange tijd werken bij het bedrijf. “Ik heb het nog nooit eerder meegemaakt dat specialisten dertig tot veertig jaar bij een bedrijf werken. Klanten roemen ons daarvoor, want die mensen snappen welke ontwikkelingen hebben plaatsgevonden en hebben de ervaring om die ontwikkelingen ook te ondersteunen bij klanten.”
Mens en planeet
Omdat de mens centraal staat, is het niet gek dat ook de zorg voor de planeet een plek heeft binnen de strategie en business van Fujitsu. “Daarom kijken we, als we producten maken, of componenten of verpakkingen recyclebaar zijn. Bijvoorbeeld: als we duizenden servers naar een klant sturen, dan willen we voorkomen dat we ook duizend keer een verpakking meesturen. Maar ook intern werken we hieraan door bijvoorbeeld elektrisch te rijden.”
Misschien wel de meeste impact maakt de kwaliteit van de producten van Fujitsu, vertelt Mazer: “Het is bekend dat onze apparaten lang doorgaan en weinig storingen kennen. Zeker de eerste vijf tot zeven jaar hoeven klanten geen nieuwe hardware te kopen. Tegelijkertijd hoeven klanten niet in te kopen op groei: ze kunnen met onze consumptie gebaseerde dienst uSCALE afnemen wat ze nodig hebben.”
uSCALE maakt technologie gebruik minder duur
“Als een klant bijvoorbeeld nu 10 servers nodig heeft en morgen 15, dan hoeven ze die 5 extra servers nog niet te kopen. Die staan dan alleen maar stroom te verbruiken. Met uSCALE koop je vandaag 10 en stuur je een mailtje als je de volgende 5 nodig hebt. Je betaalt dus voor gebruik en als de hardware dus niet meer nodig is, dan nemen wij die weer terug. Tenzij de klant het graag overneemt, dan kan dat ook.”
Als de klant besluit om de hardware terug te sturen naar Fujitsu dan zijn er verschillende usecases die ervoor zorgen dat de apparaten goed terecht komen. “Het kan zijn dat we de apparaten inzetten bij scholen of liefdadigheidsinstellingen of ze worden op een duurzame manier uit elkaar gehaald.
5 key technologieën
Tegelijkertijd werkt Fujitsu aan de ontwikkelingen van vijf key technologieën, namelijk AI, computing, networking, data en security, en converged tech. Om met het eerste te beginnen: “AI is mind shifting. Waar we vorig jaar nog dachten dat ChatGPT nog een Japans zoutje was, kent vandaag de dag iedereen het begrip en wordt het door veel mensen al gebruikt. Uiteraard hebben ook wij veel geïnvesteerd in AI.”
Met (generative) AI en de grote hoeveelheden data die organisaties willen inzetten om waarde te creëren, werkt Fujitsu aan kwantumtechnologie om de rekenkracht van servers en infrastructuren te vergroten. “Denk bijvoorbeeld aan de TU Delft die ons koos na uitgebreid onderzoek. Zij willen een supercomputer aanbieden aan studenten zodat ze grote datasets kunnen verwerken om hun thesis te schrijven.”
Samenwerken met partners
Als derde technologie werkt Fujitsu aan networking. Ze leveren zelf geen netwerkproducten, maar het transporteren van data is cruciaal in elke businessomgeving van vandaag de dag. “Daarom werken we nauw samen met leveranciers als Juniper of Cisco. Daarbij kijken we altijd naar de duurzaamheid van onze partners. Die toetsen we ook, want we gaan natuurlijk geen producten verkopen die haaks staan op onze strategie.”
Ook voor security werkt Fujitsu samen met partners, al zit security vanaf de manufacturing in het product, vertelt Mazer: “We werken veel met financiële instellingen en overheden, dus security en IP-bescherming is onmisbaar en wordt dus vanaf het maakproces standaard meegenomen. Daarnaast werken we samen met partners zoals VMware, Microsoft, Netapp om security, back-up en restore mee te nemen in ons portfolio.
Converged tech om de bestuurder een veilig gevoel te geven
Als laatste technologie werkt Fujitsu aan converged tech: “De naam zegt het al, het draait om het samenbrengen van diverse technologieën om tot nieuwe inzichten te komen. Neem de mobiliteitssector: een bestuurder is blijer als ze een veilig gevoel hebben. Maar in de edge in de auto komt niet alleen compute voor, maar ook storage en connectiviteit. Het moet ook alle hobbels en bochten overleven. Dat is converged technologie.”
Om alle ontwikkelingen naar de klant te brengen, werkt Fujitsu overigens samen met partners. “Grote enterprises pakken we vaak zelf op, maar voor de kleinere organisaties werken we samen met partners. Zij zijn de subject matter expert en weten ook precies wat er speelt bij de klant. Door samen te werken ontstaat synergy.” Mazer eindigt lachend: “En daar worden wij weer heel gelukkig van.”
Fujitsu Executive event in Cannes
Wil je als klant of partner van Fujitsu alles weten over de ontwikkelingen en de vijf key technologieën waar Fujitsu aan werkt? Begin november organiseert het bedrijf het Fujitsu Executives event waar klanten in twee dagen tijd kennismaken met het leadership team, ruimte hebben om vragen te stellen en kunnen netwerken met Fujitsu en andere klanten. Mazer: “Nu we weer kunnen reizen, nodigen we klanten graag uit voor ons event in Cannes.”