05 oktober 2023

Stel data centraal in je duurzaamheidsaanpak

Recent onderzoek van Gartner laat zien dat duurzaamheid voor het eerst een top 10 bedrijfsprioriteit is. Dat is maar goed ook, want volgens het Intergovernmental Panel for Climate Change (IPCC) moet de CO2-uitstoot met bijna 50% worden teruggebracht tegen 2030 en moet de wereld net zero bereiken tegen 2050 om onomkeerbare klimaatverandering te voorkomen.

Stel data centraal in je duurzaamheidsaanpak image

Bedrijven moeten verantwoordelijkheid nemen voor hun impact op de planeet met het opstellen van een duurzaamheidsprogramma. Succesvolle duurzaamheidsprogramma's hebben één ding gemeen: ze zijn gebaseerd op data. Het omarmen van data om duurzaamheidsdoelen te beoordelen en doelen te stellen geeft organisaties een duidelijke richting.

Bedrijven met gevorderde duurzaamheidsprogramma's hebben vaak jarenlange data tot hun beschikking waarmee ze de voortgang kunnen meten en toekomstige inspanningen kunnen plannen. Voor jongere bedrijven of bedrijven die zich pas sinds kort bezighouden met duurzaamheid, is het plaatje iets complexer. Verstandig gebruik van data kan dat beeld verduidelijken. Ecosystemen voor data sharing in de cloud kunnen deze bedrijven helpen om inzicht te krijgen in data van derden en de eigen uitstoot om effectief te plannen voor de toekomst.

Datagerichte duurzaamheidsinitiatieven

Bij het opstellen van een duurzaamheidsinitiatief is het van belang dat men de details niet over het hoofd ziet. De eerste stap die een bedrijf kan nemen, is kritisch kijken naar de huidige positie en vaststellen waar het tekortschiet. In die beoordeling moet zowel de directe uitstoot, zoals de verbranding van fossiele brandstoffen, als de indirecte uitstoot van apparaten, zoals verlichting en airconditioning, meegenomen worden.

Het acteren op en rapporteren van dergelijke data wordt vaak gezien als een complexe taak. Dit is waar moderne cloud-dataplatforms een sleutelrol spelen. Het gebruik van een cloudgebaseerd ecosysteem voor het delen van data helpt om belangrijke data in near-real time samen te brengen. Hierbij worden interne gegevens, data van derden en marktdata samengevoegd en als één enkele bron voor het hele bedrijf aangeboden. Als organisaties duurzaamheidsmetrics opnemen in hun workflows en de duurzaamheidsdatastrategie versnellen, kunnen bedrijven hun data bekijken wanneer dit nodig is of regelmatige rapportages ontvangen.

Met datamarktplaatsen hebben bedrijven toegang tot milieudatasets waarmee ze kwantificeerbare resultaten kunnen produceren om te delen binnen de organisatie, met klanten of derden. Zulke omgevingen bieden datawetenschappers de mogelijkheid om inzicht te krijgen in hoe verschillende technologieën duurzaamheidsinitiatieven beïnvloeden en welke trends of patronen in milieu- en bedrijfsdatasets het onderzoeken waard zijn.

Inzicht in uitstoot

Data over de emissie-uitstoot is belangrijk voor elk duurzaamheidsprogramma. Het beheer hiervan vereist inzicht in de huidige stand van zaken en de mogelijkheid om prestatiedata te verzamelen.

Bedrijven besteden over het algemeen maanden aan het uitvoeren van een materialiteitsbeoordeling. Dit helpt afdelingen en externe partners bij het identificeren van gebieden waar het bedrijf moet verbeteren. Centraal bij deze beoordeling staat het inventariseren van de huidige uitstoot, waarbij data wordt verzameld over het totale energieverbruik van het bedrijf.

Voor technologiebedrijven kan dit bijvoorbeeld betekenen dat datacenters een groot deel van hun CO2-voetafdruk opslokken. Traditionele opslag op locatie is ontworpen voor piekcapaciteit, wat betekent dat het grootste deel van de tijd de opslag niet volledig wordt gebruikt, maar toch energie verbruikt. Om de uitstoot te verminderen, kunnen bedrijven verschillende oplossingen onderzoeken, zoals overstappen op hernieuwbare energie, de infrastructuur en koelsystemen upgraden, of overstappen op een cloudoplossing.

Duurzame verbetering

Naast CO2-uitstoot zijn er ook gebieden zoals waterbesparing en afvalbeheer die bedrijven kunnen analyseren. Om potentiële duurzaamheidsverbeteringen op lange en korte termijn te identificeren, kunnen bedrijven gebruik maken van sectorspecifieke kaders zoals in het Global Reporting Initiative (GRI).

Het is belangrijk om continu gegevens te verzamelen, meten en beoordelen - hoe hebben veranderingen de prestaties beïnvloed? Inzicht in CO2-uitstoot en het maken van nulmetingen zijn twee belangrijke eerste bestemmingen op een lange reis en proactief gebruik van interne data en externe data kan bedrijven helpen bij het opstellen van een succesvolle duurzaamheidsstrategie.

Door: Elizabeth Luna, environmental safety en sustainability-specialist bij Snowflake

DSD 28/11/2024 t/m 26/12/2024 BN + BW Schneider Electric 18/12/2024 t/m 25/12/2024 BW
Bitdefender 16/12/2024 t/m 23/12/2024 BN + BW

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!