Schneider Electric: Zeigo Activate helpt te verduurzamen
Noblesse oblige; met diverse duurzaamheidserkenningen op zak zet Schneider Electric weer een stap vooruit. Dankzij de onlangs gelanceerde SaaS-oplossing Zeigo Activate krijgen kanaalpartners inzicht in hun energieverbruik en komen ze in contact met specialisten om hun CO2-uitstoot te verminderen.
Canalys is een toonaangevend wereldwijd technologiemarktanalistbureau met een duidelijke focus op kanalen. Van 3 tot 5 oktober hield het bedrijf zijn Canalys Forums 2023 in Barcelona. Dutch IT Channel ontmoet hier David Terry (foto), de VP IT Channels Europe bij Schneider Electric. Hij gaat iets dieper in op Zeigo Activate.
Maar eerst dit: Schneider Electric staat nummer 1 in de lijst van top 100 onderzochte bedrijven van Sustainability Magazine; de leverancier stond in 2021 al nummer 1 in de Corporate Knights Global 100 Index; en kreeg onlangs het predicaat Champion in de Sustainable Ecosystems Leadership Index van Canalys (samen met twee andere kampioenen: HP en Lenovo). “We zijn uitermate trots op deze erkenningen”, reageert Terry. “Zij onderstrepen dat we op de goede weg zijn.”
Eerste stap
Schneider Electric is een fabrikant van oplossingen voor energiebeheer. Onder meer voor datacenters, maar ook voor bijvoorbeeld woningen en industrie. Het bedrijf heeft als doel om de digitale transformatie en de duurzaamheid van zijn klanten te ondersteunen met innovatieve technologieën en services. Daar is Zeigo Activate de jongste loot van.
“Kanaalpartners kunnen een abonnement nemen; jaarlijks of maandelijks. Zij krijgen dan inzicht in hoeveel energie zij gebruiken voor verlichting, verwarming, koeling en apparatuur. Het biedt de nodige hulpmiddelen om koolstofdioxide-uitstoot te schatten, bij te houden en te verminderen, zodat bedrijven hun ambitie op het gebied van duurzaamheid kunnen omzetten in actie. Je kunt het zien als een eerste stap op weg naar een meer duurzame bedrijfsvoering.”
Marktplaats
Waar Terry opgetogen over is, is de marktplaats die onderdeel uitmaakt van Zeigo Activate. “Daar kunnen de kanaalpartners bedrijven en oplossingen vinden die hen kunnen helpen hun ecologische voetafdruk te verminderen. Bovendien kunnen zij een beroep doen op de specialisten die wij in onze gelederen hebben.”
Waarom zouden bedrijven gebruik willen maken van Zeigo Activate? “Europese regelgeving”, is het korte antwoord. Terry verwijst onder meer naar het ‘Fit for 55’-pakket dat het Europees Parlement eind 2021 heeft goedgekeurd, waarmee de bestaande klimaat- en energiewetgeving wordt aangepast aan de nieuwe EU-doelstelling om de CO2-uitstoot tegen 2030 met minstens 55% te verminderen.
“Maar, los van regelgeving, zien wij bij kleine en middelgrote bedrijven de wens om bij te dragen aan een duurzame samenleving. Niet alleen vanwege de hoge prijs van energie, maar om klimaatverandering helpen tegen te gaan. Daarnaast heeft Zeigo Activate een plezierige, open interface. Mensen kunnen er eenvoudig mee overweg.”
Volgende stappen
Zeigo Activate is erop gericht midden- en kleinbedrijf te helpen verduurzamen. Terry zet het middel in met zijn team om kanaalpartners de helpende hand te reiken. Wat kunnen we de komende tijd nog meer verwachten? Terry: “Wij blijven onze marktplaats uitbreiden. En we werken aan gereedschap dat kanaalpartners kunnen inzetten om hun klanten te helpen hun ecologische voetafdruk kleiner te maken.”
Bekijk ook het video interview met David Terry.
Door: Teus Molenaar en Witold Kepinski