ACM start onderzoek naar prijsafspraken door grote IT-fabrikant
De Autoriteit Consument & Mark (ACM) start een onderzoek naar een internationaal opererende fabrikant van IT-apparatuur en diens distributeurs wegens mogelijke verboden prijsafspraken. In samenwerking met de Belgische mededingingsautoriteit zijn in het kader van het onderzoek zowel in Nederland als België bij verschillende bedrijven invallen gedaan. Om welke partij het gaat laat de ACM in het midden.
Het onderzoek is gericht op mogelijke verboden afspraken tussen deze partijen, en in hoeverre de fabrikant misbruik heeft gemaakt van een economische machtspositie. De toezichthouder vermoedt dat de fabrikant samen met distributeurs bepaalt welke winkeliers aan welke klanten mogen leveren en tegen welke prijs. Het onderling afstemmen van verkoopprijzen en verdelen van klanten leidt volgens de ACM tot hogere prijzen en lagere kwaliteit van dienstverlening.
Verkoop van hergebruikte apparatuur beperkt
Ook vermoedt de ACM dat winkeliers beperkt worden bij de verkoop van hergebruikte apparatuur. "Het beperken van de verkoop van hergebruikte apparatuur is ook vanuit het oogpunt van duurzaamheid onwenselijk", schrijft de ACM in een persbericht.
De toezichthouder onderzoekt de komende tijd of de partijen de mededingingsregels inderdaad hebben overtreden. Indien de ACM tot deze conclusie komt krijgen de betrokken partijen eerste de mogelijkheid hun kant van het verhaal te vertellen voordat de ACM een eventuele sanctie kan opleggen.