ACM dwingt webwinkel TI-84shop op tijd te leveren
Webwinkel TI-84shop moet consumenten hun geld binnen 14 dagen terugbetalen als zij een beroep doen op de bedenktijd. Ook moet het bedrijf de levertijd duidelijk vermelden en de bereikbaarheid van zijn klantenservice verbeteren. Dit zijn eisen die de Autoriteit Consument & Markt (ACM) stelt aan het bedrijf, waarover de ACM een grote hoeveelheid klachten ontving via haar loket ACM ConsuWijzer en andere kanalen.
ACM meldt: 'Webwinkel TI-84shop verkoopt verschillende elektronische consumentenproducten, zoals de spelcomputer Playstation 5. Consumenten klaagden bij de ACM dat TI-84shop niet duidelijk was over de levertijden, niet tijdig terugbetaalde en niet bereikbaar was. Ook kregen consumenten op basis van een te hoge reviewscore een verkeerd beeld van TI-84shop, omdat de webwinkel op onafhankelijke reviewsites negatieve reviews blokkeerde zodat alleen positieve reviews te lezen waren. Consumenten hebben recht op eerlijke informatie voordat zij hun aankoopbeslissing nemen. Hierdoor weten zij waar zij aan toe zijn, wordt financiële schade voorkomen en houden zij vertrouwen in het doen van online aankopen.
ACM stelde na onderzoek vast dat TI-84shop nauwelijks een administratie bijhield, waardoor er geen goed overzicht was van bestellingen, leveringen en terugbetalingen. Dit heeft weer tot gevolg dat de webwinkel de levertermijnen op zijn website niet waar maakt en het consumenten die van hun aankoop afzien niet op tijd terugbetaalt. Ook is TI-84shop slecht bereikbaar voor zijn klanten.
Cateautje Hijmans van den Bergh, bestuurslid ACM: “Het lijkt eenvoudig om een webwinkel te starten, maar daar zit veel meer aan vast dan alleen een website opzetten. Je moet je klanten serieus nemen. Dat houdt in dat je hen informeert over zaken als levertijd en bedenktijd en dat je je houdt aan de termijn voor terugbetalen. Maar ook dat je een deugdelijke administratie voert én dat je bereikbaar bent voor vragen en klachten van je klanten. Dit zijn de basisregels waaraan webwinkels moeten voldoen, zodat consumenten met vertrouwen online kunnen shoppen. Omdat TI-84shop zich hier niet aan houdt, dwingen wij het bedrijf nu tot aanpassingen.”
Wat moet het bedrijf aanpassen?
De ACM eist van TI-84shop de volgende aanpassingen:
- Het bedrijf moet een gedegen administratie voeren
- De echte levertijd van de producten moet worden vermeld én nagekomen
- Als de consument binnen de bedenktijd van zijn aankoop afziet, moet hij binnen 14 dagen zijn geld terugkrijgen
- Consument moeten via alle aangegeven contactmogelijkheden ook daadwerkelijk contact kunnen krijgen met het bedrijf
- Het bedrijf moet stoppen met het beïnvloeden van reviews.
Voldoet de webwinkel per 7 november 2023 niet of onvoldoende aan de eisen van de ACM dan moet het bedrijf elke week een dwangsom betalen van 25.000 euro per week met een maximum van 250.000 euro.'