Meta legt gebruik GenAI voor politieke advertenties aan banden
Politieke campagnes en adverteerders uit andere gereguleerde sectoren mogen op social media-platforms van Meta geen gebruik maken van generatieve AI (GenAI)-gebaseerde advertentieproducten. Meta wil hiermee de verspreiding van desinformatie rondom onder mee verkiezingen aanpakken.
Dit meldt persbureau Reuters. In de richtlijnen van Meta voor het gebruik van zijn GenAI-gebaseerde advertentietools staat dat content die door de fact-checkers van Meta als onjuist is bestempeld niet verspreid mag worden via advertenties. De richtlijnen gaan echter niet specifiek in op het gebied van (generatieve) AI.
Wel meldt Meta op diverse webpagina's met uitleg over de advertentietools dat adverteerders die campagnes draaien voor onder meer verkiezingen, politieke partijen, social producten, woongelegenheid, werkgelegenheid, zorg, farmacie en financiële diensten geen gebruik mogen maken van de GenAI-functionaliteiten van Meta. Het meldt dat deze aanpak helpt bij het ontwikkelen van de juiste richtlijnen voor het gebruik van GenAI in advertenties gerelateerd aan potentieel gevoelige onderwerpen in gereguleerde sectoren.