Jamf speelt in op groei van Apple
Medewerkers laten zich steeds minder graag voorschrijven met welk device ze moeten werken. Mede daardoor wint Apple in hoog tempo terrein in het bedrijfsleven, zowel met haar Macs als de mobiele devices. Maar dat stelt wel andere eisen aan de beveiliging, weten Niels Feeleus (hoofdfoto) en Adam Boynton van Jamf, dat al twintig jaar gespecialiseerd is in Apple.
Met enthousiasme vertelt Niels Feeleus, key accountmanager, over de visie van Jamf. “We helpen organisaties over de hele wereld om succesvol te zijn met Apple.” Jamf richt zich op macOS en daarnaast op alle mobiele platformen, dus niet alleen iOS. Maar de focus ligt op Apple. Feeleus: “We zijn eigenlijk de brug tussen wat Apple creëert en wat organisaties nodig hebben. Op de werkvloer wordt steeds meer Apple gebruikt en als het aan medewerkers ligt, gaat dat aandeel de komende tijd nog veel verder omhoog, zo blijkt uit onderzoek. Uit een ander onderzoek, van Cisco, blijkt dat mensen beter, efficiënter en veiliger met Apple werken.”
Jamf is al twintig jaar actief, heeft 72.000 klanten en beheert en beveiligt in totaal meer dan 30 miljoen apparaten. Aansprekende Nederlandse klanten zijn UMC Utrecht, Dijklander Ziekenhuis, Bol.com en vijf van de zes grootste banken. Feeleus: “We zorgen ervoor dat de Apple-beleving die mensen van thuis gewend zijn, op een schaalbare manier op de werkvloer wordt neergezet. Doordat wij een focus hebben op Apple en we het beheren en beveiligen met elkaar combineren, creëren we een toekomstbestendige moderne werkplek die medewerkers fantastisch vinden en organisaties vertrouwen.”
Aanvallen op macOS
Apple wordt steeds meer gebruikt, maar dat heeft ook een nadeel, zegt Adam Boynton, de Senior Security Sales Manager van Jamf in de EMEIA-regio. “We treffen steeds meer aanvallen aan die zich specifiek op macOS richten. Begrijp me niet verkeerd: Apple is geen zwak platform. Het is juist veiliger dan de meeste anderen. Maar omdat Apple steeds populairder wordt, is het onvermijdelijk dat ze steeds vaker het doelwit worden van aanvallen. Hetzelfde geldt voor mobiele aanvallen. Mensen werken meer met mobiele devices, dus wordt er meer gevoelige data gebruikt en worden mobiele devices een interessant doelwit voor aanvallen. Spyware zoals Pegasus kan tekstberichten en telefoongesprekken onderscheppen en bestanden en foto’s van een toestel halen.”
Adam Boynton
Apple-aanvallen zijn relatief vaak succesvol omdat bedrijven vaak werken met tools die gemaakt zijn voor Windows, geeft Boynton aan. “Veel door ons ontdekte malware die zich specifiek op macOS of mobiele devices richt wordt niet herkend door andere securityaanbieders, zo hebben we onderzocht.” Feeleus vult hem aan: “Daarom heb je specifieke Apple-bescherming nodig. Het is niet zo dat andere securityleveranciers niets met Apple doen, maar het Jamf Threat Labs-team doet continu onderzoek naar aanvallen op Apple. Het heeft al twintig jaar onze volledige focus.”
Bedrijven die zowel met Windows als met Apple werken, doen er goed aan om security-oplossingen te combineren, zegt Boynton. “Klanten willen vaak eenvoudig beheer, met minder leveranciers. Dus als wij vertellen dat ze een apart product nodig hebben voor hun Macs en hun mobiele devices, dan is er wat overtuigingskracht nodig. Maar we kunnen ze laten zien dat onze producten heel makkelijk uit te rollen zijn en heel goed integreren met software van anderen.”
Gebruikservaring
Jamf Protect is één van de belangrijkste producten. Boynton: “Bij de bouw hebben we de gebruikservaring voorop gesteld. Ook voor beheerders is het gebruik heel eenvoudig. Het product heeft vier belangrijke uitgangspunten. Allereerst zorgen we ervoor dat organisaties kunnen profiteren van alle ingebouwde security-features van Apple in macOS en iOS-platformen. Ten tweede biedt het product uiteraard malware bescherming. We doen hier veel onderzoek. Alles wat we ontdekken, communiceren we met Apple. De informatie wordt ook meteen in onze producten verwerkt. Het derde punt is applicatie risk-management, vooral voor mobiele devices. Het laatste uitgangspunt is eindgebruikersbescherming.”
Feeleus en Boynton zijn daarnaast ook trots op het product Jamf Executive Threat Protection. Dat is een nieuw product, als resultaat van de acquisitie van ZecOps, eind vorig jaar. Boynton: “De naam zegt het al: het biedt bescherming aan executives, voor alle mobiele devices. Je moet daarbij niet alleen denken aan Tim Cook en dat soort mensen. Het gaat om alle individuen die een hoog risico lopen om aangevallen te worden omdat ze over waardevolle en gevoelige data beschikken. We hebben daar recent al een paar prachtige klanten mee binnengehaald, vanuit overheden, andere bedrijven in de publieke sector en onder andere juridische en financiële organisaties.”
“Het product kan je binnen een paar minuten, of zelfs nog sneller, vertellen of je device is aangetast en hoe groot de eventuele impact is”, legt hij uit. “Dat gebeurt door middel van logs in het device. We weten waar we binnen die logs naar moeten kijken. Eén van de mogelijkheden is het werken met een vaste terminal waarmee je het device kunt scannen. Een medewerker die bijvoorbeeld op reis is geweest kan bij terugkomst dan meteen controleren of zijn device onderweg is aangevallen.” Feeleus: “Normaal gesproken kost zoiets meerdere dagen. Met dit product zie je razendsnel een rood, oranje of groen scherm. Ook daarin denken we aan de gebruikservaring.”
Trusted Access
Het zijn enkele voorbeelden van het brede portfolio van Jamf. Het centrale overkoepelende concept is Trusted Access. Feeleus: “We zorgen ervoor dat alleen geautoriseerde gebruikers op ingeschreven apparaten die veilig en compliant zijn, toegang krijgen tot gevoelige bedrijfsdata. Gebruikers moeten zich eerst identificeren met hun IDP-wachtwoord. Devices moeten bekend zijn bij het bedrijf en wij zorgen ervoor dat die veilig en compliant zijn.”
Jamf is altijd Apple-specialist geweest en tot ruim een jaar geleden waren nagenoeg alle klanten Apple-gebruikers. Maar langzaam verandert dat. Boynton: “We zien steeds meer klanten met onder meer Android.” Toch mikt Jamf vooral op de groei van Apple in het bedrijfsleven. “Een gemiddelde klant van ons heeft voor 70 procent Windows PC’s en voor de andere 30 procent Macs. Voor die laatste groep gebruiken ze Jamf. Die 30 procent gaat de komende jaren alleen maar groeien, zo verwachten we. Binnen een paar jaar is het misschien wel 50/50 en daarna 70 om 30, maar dan andersom. Als het zover is, zijn wij er klaar voor.”