Ook Nederlandse partijen willen niet meer op X adverteren
Ook Nederlandse partijen lijken social media-platform X de rug toe te keren. Zowel Bol als de Nederlandse Loterij willen niet meer op het social media-platform adverteren om publicatie van hun advertenties bij ongewenste posts te voorkomen.
Diverse buitenlandse techbedrijven staakten de afgelopen tijd al hun advertentiecampagnes op X, waaronder Apple en IBM. Aanleiding hiervoor is een rapport van de non-profit organisaties Media Matters, waaruit blijkt dat advertenties van grote bedrijven bij antisemitische content verschijnt. X-topman Elon Musk daagde onlangs Media Matter voor de rechter vanwege dit rapport. Musk ontkent niet dat de advertenties bij antisemitische content zijn getoond, maar stelt dat deze slechts door een zeer klein deel van de X-gebruikers zijn gezien.
Ook diverse Nederlandse partijen blijken nu X de rug toe te keren vanwege de onrust rondom advertenties op het platform. Het gaat onder meer om Bol, dat ook geen eigen tweets meer plaatst op het platform. Denk echter ook aan de Nederlandse Loterij.