Wouter Hoeffnagel - 01 december 2023

SAP: 'Bedrijven moeten CO2-uitstoot bijhouden als hun financiën'

De manier waarop bedrijven omgaan met CO2 moet radicaal veranderen. Bedrijven zouden CO2 moeten behandelen als een valuta en deze met dezelfde nauwkeurigheid moeten bijhouden als hun financiën. En dat over de gehele supplychain. Op die manier kunnen zij bovendien betere beslissingen nemen door ook rekening te houden met de gevolgen voor de CO2-uitstoot.

SAP: 'Bedrijven moeten CO2-uitstoot bijhouden als hun financiën' image

Die noodzaak voor een andere CO2-benadering is groot. Volgens recent onderzoek van Greenpeace zijn bijvoorbeeld veel producenten van consumentenelektronica te traag met hun klimaatmaatregelen. Daarnaast vraagt de markt er om: de helft van de Nederlandse consumenten wil inzicht hebben in de CO2-voetafdruk van hun digitale apparaten.

Emissies en herkomst vaststellen

Hoewel veel bedrijven streven naar het verminderen van hun broeikasgasemissies, worstelen ze met het vaststellen van de exacte hoeveelheid emissies en de herkomst ervan. Slechts 10% van de bedrijven heeft een allesomvattend overzicht van hun emissies over de volledige waardeketen.

Opvallend is dat twee derde van de bedrijven niet rapporteert over de uitstoot in categorie 3, terwijl deze categorie doorgaans verantwoordelijk is voor zo'n 80% van de totale uitstoot. Daarnaast blijken de metingen die wel worden uitgevoerd vaak onnauwkeurig te zijn, met een foutmarge die varieert van 30% tot 40%.

Financiële stimulans nodig

Bedrijven hebben een financiële stimulans nodig om in actie te komen. Volgens SAP verwachten veel financiële managers dat de prijs van CO2 'per vat' uiteindelijk die van olie per vat zal overtreffen. Dit betekent dat bedrijven aanzienlijke kostenbesparingen kunnen realiseren door hun CO2-uitstoot te verminderen.

Om deze besparingen te realiseren, is het essentieel om de hoeveelheid koolstofuitstoot om te zetten naar valuta. SAP benadrukt dat elke beslissing binnen een organisatie zou moeten afhangen van de hoeveelheid CO2 die ermee gemoeid is. Het is daarom noodzakelijk dat bedrijven overstappen naar een transactionele koolstofboekhouding. Hierbij meten, analyseren en registreren ze de CO2-uitstoot van elke zakelijke transactie in de volledige supplychain.

Vijf focusgebieden

SAP geeft vijf focusgebieden voor bedrijven die deze switch willen maken:

  1. Zoek uit hoeveel je uitstoot - Meet hoeveel broeikasgassen je bedrijf en je leveranciers uitstoten. Doe dit op een goede manier en gebruik betrouwbare gegevens.
  2. Deel je gegevens met je leveranciers - Help je leveranciers om minder te vervuilen en vraag hen om hun gegevens rondom uitstoot te delen. Gebruik dezelfde manier van meten en delen als bedrijven die meedoen aan het Partnership for Carbon Transparency (PACT). Dat is een wereldwijd samenwerkingsverband van bedrijven voor de registratie en uitwisseling van CO2-emissiedata.
  3. Kijk naar de kosten en baten van je uitstoot - Koppel de gegevens van de uitstoot aan de financiële gegevens. Zo kunnen bedrijven zien hoe ze scoren op het gebied van duurzaamheid, en welk financiële effecten dat met zich meebrengt. Maak gebruik van oplossingen die deze zaken kunnen combineren, zodat je een reëel zicht houdt op de kosten en baten van de duurzaamheidsinvesteringen.
  4. Houd je aan de regels en verwachtingen - Wees op de hoogte van de regels en eisen die gelden voor het rapporteren en bekendmaken van de uitstoot. Doe meer dan wat er van je wordt verwacht en profiteer van de voordelen die dat oplevert.
  5. Werk samen met het hele bedrijf - Zorg dat iedereen in het bedrijf meewerkt aan het verminderen van de uitstoot. Maak een plan, stel doelen, kies acties, betrek medewerkers en gebruik de juiste processen en technologieën.

SAP ondersteunt bedrijven bij bijhouden, analyseren en rapporteren van hun CO2-gegevens, en om deze te koppelen aan hun financiële gegevens. Het levert hiervoor diverse oplossingen. Zo kunnen bedrijven de nauwkeurigheid van hun rapportage vergroten en betere, meer verantwoorde zakelijke beslissingen nemen.

Lenovo Channel Campagne vierkant Algosec 14/11/2024 t/m 28/11/2024 BW
Axians 12/11/2024 t/m 26/11/2024 BN+BW

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!